Krijgen nagels een vreemde vorm door nagelbijten?

Na jarenlang nagelbijten, eindelijk dr mee gestopt (pff zwaar). Mijn nagels worden langzaam aan langer.

Nu merk ik alleen dat mijn nagels naar het einde van m'n vinger toe rond aflopen (naar beneden toe dus). Als ik om mij heen kijk, dan zie ik bij de meeste mensen dat de nagel redelijk recht loopt.

Is deze 'afwijking' een gevolg van nagelbijten en wat is er aan te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Nagelbijten kan vervelende gevolgen hebben. Ontstekingen, beschadigde nagels en vingertoppen zijn bekende symptomen. Maar ook mondinfecties of gebitsafwijkingen komen voor. Onder de nagels bevinden zich veel bacteriën die mondproblemen kunnen veroorzaken. Bovendien kan het doorslikken van nagels leiden tot maagproblemen. Nagelbijters schamen zich vaak voor hun gedrag en voor hun vingers. Het komt het zelfvertrouwen niet ten goede.
Dus slecht is nagelbijten wel, echter heeft dit geen gevolgen voor de stand van je nagel, bijna niemand heeft van nature rechte, platte nagels, iedereen heeft wel wat, of ze groeien omhoog, of omlaag, of krom.
Geen nagel is perfect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan liggen aan de vorm van je vingertoppen. Bij de een eindigt de nagel verder dan bij de ander. Er zit gewoon minder of meer vingertop aan het uiteinde van je nagel. Dan moet je nagel een langere weg afleggen om langer te lijken.
De een heeft een ovale, langere vorm van nagel, de ander een platte cirkel.
Het dragen van handschoenen heeft vaak ook als effect dat zachte, dunne nagels makkelijker krom over de vingertoppen gaan staan.
Je ziet weleens dat, nagels waar niet meer aan gebeten wordt, het nagelbed ribbels vertoont. Dat komt doordat er, langere tijd, voortdurend tegen het nagelbed aangeduwd is met bijten. Ook dat gaat naar verloop van tijd beter.
Het hoeft dus niet te liggen aan het bijten. Maar geef het de tijd. Nagels hebben redelijk veel meer tijd nodig om te herstellen.
Probeer gezond te eten en laat je evt. voorlichten over bescherming voor je nagels door een professional (manicure).