Mogen er nagels gedaan worden in een kleine slecht geventileerde ruimte?

Hallo,
Zoals in de titel vermeld vraag ik me af of er nagels gedaan mogen worden in een kleine ruimte die slecht geventileerd is.
Een kennis van mij heeft namelijk een aanbod gekregen om nagels te komen doen in een klein zaakje in Heerhugowaard. Dit leek haar wel wat maar nu zitten we dus met de vraag of dit wel zou mogen in deze ruimte. de ruimte is ongeveer 7 bij 4 meter (iets kleiner). De ruimte heeft een deur en geen ramen of ventilatie's. In deze ruimte zitten ook nog een stomerij op/afhaalpunt.

Is er iemand van jullie die de regels hiervoor weet, wat er wel en niet gedaan mag worden in zo'n ruimte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Hangt ervan af wat jij verstaat onder "gedaan". Knippen en vijlen geen probleem, maar lakken en plakken geeft chemische luchtjes.
jc54
9 jaar geleden
Als het goed is heeft de werktafel een afzuiging.

Antwoorden (1)

Het oplosmiddel van nagellak is aceton.
Aceton wordt ook gebruikt als remover, om nagellak van nagels te verwijderen.
Het gaat er om, dat de hoeveelheid aceton in de ruimte gemiddeld niet boven de maximaal aanvaardbare concentratie ligt. De zogenaamde MAC-waarde.

Voor het vastzetten van nagels wordt lijm gebruikt.
Ik weet niet welke lijm dat is, maar wat ik daarvan gezien heb bij mijn vriendin, is dat deze lijm niet erg vluchtig is. Met andere woorden hier komen weinig of geen giftige stoffen uit vrij en dit oplosmiddel kunnen we qua gevaar verwaarlozen.

De inhoud van de ruimte is ongeveer 70 kubieke meter (7x4x2,5=70)

De MAC-waarde van acetondamp bedraagt 500ppm of 750mg/m3 (Zie bron1)
In lucht verontreinigd met aceton kan men gedurende 40 jaar 8 uur per dag werken zonder schadelijke gevolgen daarvan te ondervinden als de concentratie van de aceton onder de 500 deeltjes per miljoen deeltjes lucht blijft, of onder de 750 milligram per kubieke meter.

In een ruimte van 70 kubieke meter mag om aan de MAC-waarde te komen 52 gram gasvormige aceton damp hangen. (70x750=52500 milligram is 52,5gram)

Een flesje nagellak bevat 15 milliliter nagellak (Zie bron2)
Ik denk dat daarvan 14 milliliter aceton zal zijn. Dat is 11gram (14x0,79=11,06)

Als we de 52,5 gram die in de ruimte aanwezig mag zijn delen door de 11 gram die in een flesje zit komen we uit op 4,8 flesje. (52,5/11=4,77)

Dus op het moment dat in de ruimte 5 flesjes nagellak leeg zijn gemaakt zit je op de MAC-waarde.

In feite is de ruimte geschikt om 10 flesjes per dag leeg te maken. Dat komt omdat 's morgens bij het begin van de dienst in principe er geen acetondamp in de ruimte aanwezig is. Na 5 lege flesjes wordt de MAC-waarde bereikt. Dus voordat deze bereikt is werkt men in een lage concentratie aceton. Als 10 flesje leeg zijn zit je op het dubbele van de MAC-waarde Dus gemiddeld over de verstreken tijd precies op de MAC-waarde. Dit rekenmethode mag je hanteren omdat de deze MAC-waarde geen ceiling-waarde is.

Als de zaak maar 4 uur per dag open is mogen 20 flesjes per dag worden leeggemaakt.

Hierbij ga er van uit dat de clientèle nagellakvrijenagels heeft.
Als hun nagellak in de zaak wordt verwijderd met remover kunnen natuurlijk minder flesjes nagellak worden gebruikt.

Ik weet niet hoeveel nagels je kunt lakken met een flesje nagellak. Maar ik denk dat er maar weinig nagelstudio's zijn die elke dag 5 flesjes nagellak leeg maken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor u uitgebreide antwoord, dit heeft het voor mij wat duidelijker gemaakt. Wat ik me nu nog af vraag is hoe het zit met van die acrylnagels? Weet je daar misschien ook wat van?
Alvast bedankt.
Edraket
9 jaar geleden
Ik weet alleen de lijn van acrylnagels niet erg vluchtig is.
Mij lijkt dat daar geen gevaar van uit gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke heel erg bedankt.