IPL ontharen wordt ook wel flitslicht ontharing genoemd. IPL ontharing is een behandelmethode met lichtflitsen die, geleidt door het pigment in de haren, de haarwortels vernietigen. Omdat haren verschillende groeifasen hebben dient de behandeling gemiddeld 8-10 keer te worden herhaald. De eerste behandelingen worden gegeven om de 6 weken, hierna groeit de tussenpoos naar maximaal 12 weken.
Deze behandeling is het best toepasbaar bij mensen met een lichte huid en donkere haren. Mensen met een donkere huid of blonde haren kunnen met deze methode helaas niet geholpen worden.
Met de Electrisch ontharen kunnen zij deze overbeharing wel (laten) behandelen.