mijn tenen vervellen wat te doen?

voor mijn werk moet ik elke dag dichte schoenen dragen waardoor mijn voeten elke dag zweten en waardoor mijn tenen gaan vervellen wat kan ik er tegen doen dat ze gaan vervellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is essentieel dat de voeten schoon gehouden worden. Was ze, indien nodig, meerdere keren per dag met zeep. Ook kun je één keer per dag de voeten schoonmaken met alcohol of Betadine-scrub zodat een groot gedeelte van de negatieve bacteriën uitgeschakeld wordt. Je kunt ook Betadine-zalf gebruiken als verzorging.

- Verwijder eelt
Verwijder overtollig eelt zodat de voedingsbodem voor bacteriën niet te dik wordt.

- Deodorant voor je voeten
Er zijn speciale voetproducten, maar je kunt ook een deodorant voor je oksels gebruiken. Neem een deoderantstick; deze remt de zweetproductie en doodt de bacteriën die zweet omzetten in nare geurtjes.

- Sokken
Draag schone katoenen of wollen sokken, want synthetische sokken stimuleren juist het zweten. Je kunt ook twee paar sokken over elkaar aantrekken; trek eerst een katoenen paar aan en daar overheen een wollen paar. Het klinkt misschien vreemd, maar de voeten zullen minder zweten omdat zij meer afkoelen door de luchtisolatie tussen de sokken.

- Schoeisel
Dichte schoenen werken zweetvoeten in de hand. Draag daarom zoveel mogelijk open schoenen of in ieder geval geen rubberen of plastic varianten. Draag nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde schoeisel, omdat het minstens 24 uur duurt voor je schoenen helemaal droog zijn.

- Voetenbadjes en wisselbaden
Ik adviseer je twee tot drie keer per week een voetenbad te nemen met daarin een eetlepel Dode Zeezout, eventueel verrijkt met enkele druppels Tea Tree. Of neem een voetenbadje met azijn; ongeveer 100 ml azijn op een liter water. Zowel het Dode Zeezout als de azijn werken bacteriedodend. Je kunt ook wisselbaden (waarbij warm en koud water worden afgewisseld) nemen. Hierdoor wordt de bloedtoevoer naar de voeten geremd, waardoor de voeten minder gaan zweten.

- Talkpoeder
Houd de voeten droog met behulp van talkpoeder, eventueel verrijkt met een schimmel- of bacteriedodend middel.

- Inlegzolen
De schoenen kun je beschermen met inlegzolen die de geur neutraliseren door middel van actieve koolstof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dichte schoenen is niet erg, je hebt leren schoenen nodig, geen ander materiaal
en je moet katoenen sokken dragen.

Als je elke avond je voeten goed wast en afdroogt en 's morgens met MENTHOL talkpoeder [Kruidvat eigen merk, niet duur] bestrooit, daarna katoenen sokken aandoet en leren schoenen draagt, is het probleem grotendeels onder contrôle.
Het is natuurlijk wel warm, maar dat geldt voor iedereen.

Succes! .

Toegevoegd na 19 minuten:
Even voor je opgezocht In het Frans is het:

drogist = droguerie
talkpoeder = talc en poudre
menthol = menthol

Als je dit even opschrijft en dan naar de winkel gaat moet het lukken, overigens als je door het vervellen open wondjes hebt, kun je beter even medisch advies vragen [ehbo?].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk maar even bij de "bewerking" van mijn antwoord.
Ik gebruik Lamusil zalf tegen voetschimmel in combinatie met wat in het eerste antwoord al werd aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een ruwe handoek eroverheen wrijven (als je hem niet in de droger doet na het wassen, maar gewoon laten drogen aan de waslijn).