Moet mijn dochter nu van de diane pil (tegen extreme acné) af?

Mijn dochter heeft precies voor de media-aandacht voor de Diane pil deze voorgeschreven gekregen. De (extreem veel) puistjes verdwijnen als sneeuw voor de zon maar nu maken we ons natuurlijk ongerust over de "bijwerkingen". Onze huisarts heeft aangegeven vertrouwen in de pil te hebben maar op voorwaarde dat er niet bij wordt gerookt. Ik weet zeker dat ze dat niet dot. Is het tóch verstandig de pil te laten staan of zijn er mensen die (het liefst onderbouwd) denken dat het allemaal wel wat meevalt?

De acné is wel dusdanig extreem dat ze er erg ongelukkig en onzeker van wordt. Verder is al heel veel geprobeerd, de fase varkensvlees uit de voeding en speciale cremes hebben we helaas al doorlopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee.
Elk medicijn heeft bijwerkingen.
Van deze pil (en soortgelijke) is al vanaf het begin bekend dat de kans op trombose toe neemt.
De huisarts kan controleren en je kunt zelf klachten in de gaten houden (vreemde pijn in de benen, benauwdheid enz.). Bij klachten en vragen direct de huisarts bellen.

De risico's zijn het grootst de eerste drie maanden, maar daarna ook niet uitgesloten.

Als de klachten over zijn, acne is verdwenen, dan overwegen (een tijdje) te stoppen. Dan wel eventueel andere anticonceptie gebruiken.

Risico's zijn er wel, maar die loop je ook elke ochtend als je de deur uit gaat en zelfs als je de hele dag in bed blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat hoeft niet.
Ze kan de pil blijven gebruiken, onder regelmatige controle van de arts.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid zal de pil Diane-35 voorlopig niet uit de markt halen. Eerst moet volgens haar Europees onderzoek worden afgerond naar de vraag of de pil echt de oorzaak is van het overlijden van elf vrouwen. Zolang dat niet vast staat, is een verbod volgens haar niet aan de orde.

En nog iets
Diane 35 is eigenlijk een anticonceptiemiddel.
Er wordt afgeraden om het als zodanig te gebruiken of voor te schrijven.
Als anti/acne middel wordt er wellicht minder geslikt en kunnen tussentijdse
pauzes ingelast worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als Minister Edith Schippers van Volksgezondheid bepalend is voor het antwoord op deze vraag, wat maakt haar mening beter dan die van haar Franse collega?