Ja dat klopt. Zie: "Hoewel er in Schotland en Ierland dus veel meer mensen met rood haar wonen, lopen er op de hele wereld maar heel weinig mensen met de kleur rond. In totaal heeft 1% van de wereldbevolking rood haar van zichzelf. Bovendien zal dit op termijn alleen maar minder worden. Het gen dat bruin haar veroorzaakt is namelijk dominanter dan het gen dat rood haar krijgen veroorzaakt. Het samengaan van de beide genen leidt dan ook vaker tot een kind met bruin haar dan met rood haar. Er is onderzocht door de Oxford Hair Foundation dat in 2109 geen of nog slechts een enkele roodharige rond zal lopen. Dit wordt ook nog eens bevorderd door de opwarming van de aarde. Mensen met rood haar kunnen namelijk niet goed tegen de zon, omdat ze geen pigment kunnen aanmaken dat hun huid bruin maakt. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, dat is verschrikkelijk D: Was er niet zoiets als constante verhouding tussen dominant en recessief, zolang er geen selectievoorkeur heerst? Want die genen blijven toch wel aanwezig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet dat men vroeger eeuwenlang in Ierland en Schotland kinderen van elkaar kreeg maar dat daar nu ook 'allochtonen' bij zijn gekomen. Die hebben die rode genen bijna niet dus het aantal roodharigen moet wel dalen omdat het recessief doorgegeven wordt. Het rode haar zal niet verdwijnen maar het aantal roodharigen wordt wel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ja, de kans op het samengaan van de 'rode' genen is gewoon kleiner. Ik zie nu net de reactie op het antwoord hierboven, daar stond het ook. Dank je voor de verduidelijking!

Andere antwoorden (1)

Nee, staat al vaker op goeie vraag.