Dat heeft te maken met hun hormoonhuishouding.
Tijdens de menopauze beïnvloedt de verminderde hormoonproductie de groeicycli van het haar. Haar over heel het lichaam kan gedurende deze levensfase in textuur en hoeveelheid veranderen. Het zachtere haar op hun hoofd eveneens. De individuele haarschachten beginnen uit te dunnen en droger te worden als gevolg van hormonale veranderingen. Het vervangingsproces voor normaal dagelijks haarverlies gaat trager en het nieuwe haar is gewoonlijk droger, met minder glans.

Veranderingen in haartextuur en –dichtheid kunnen tot een minimum beperkt worden door het vermijden van overstyling. Een evenwichtige voeding kan ook het broos worden van het haar (wat normaal is bij het ouder worden) vertragen.

Eén van de redenen waarom haarverlies kan voorkomen bij vrouwen in de menopauze is omdat de schildklier een verminderde werking kan hebben: hypothyroidisme. De schildklier controleert de functie van de verschillende klieren en cellen in ons lichaam. De groei, het metabolisme en het herstel van deze cellen en klieren worden erdoor geregeld. Dat heeft als gevolg dat, wanneer een vrouw lijdt aan hypothyroidisme tijdens de menopauze, het haargroeitempo hierdoor beïnvloed wordt.

Veel vrouwen hebben last van stress tijdens de menopauze. Dit kan ook resulteren in dunner wordend haar en haarverlies, want stress beïnvloedt het groeipatroon van het haar. Naast de stress die veroorzaakt wordt als door de verandering van leven bij de vrouw, kunnen ook andere situaties stressverhogend werken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede uitleg en duidelijk..dank.