Waar kan ik nagellak vinden die niet getest is op dieren, niet slecht voor het milieu(geen schadelijke stoffen) en niet slecht voor mijn gezondheid?

Heb ik nergens kunnen vinden, of moet ik gewoon het niet gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Die vind je nergens, je zal of je eisenpakket aan moeten passen, of met ongelakte nagels verder moeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt principieel voor 100% zeker wilt zijn, dat je het milieu niet belast, dan geldt alleen de laatste optie: niet gebruiken. Maar als je iets zoekt dat het milieu nauwelijks belast dan zijn er best mogelijkheden.

Testen op dieren, dat is geen probleem:
"Dierproeven voor de ontwikkeling van cosmetische producten zijn in Nederland al verboden sinds 1995 en in heel Europa sinds 2004. Vanaf 2013 geldt er bovendien een handelsverbod voor (ingrediënten van) cosmetica waarvoor recent dierproeven zijn gedaan - ook als dat elders in de wereld is gebeurd. Hiermee komt een einde aan vrijwel alle dierproeven voor cosmetica."
Als je iets koopt, zul je dus alleen moeten kijken waar het vandaan komt.

Dat het slecht voor je gezondheid zou zijn, daar kan ik me ook nauwelijks iets bij voorstellen. Blijft over het milieu, en dan schrijft "natuur en milieu" het volgende:

"Aftershave, parfums en nagellak remover bevatten veel oplosmiddelen. Maar omdat consumenten hiervan relatief weinig gebruiken, is hun aandeel in de totale uitstoot van VOS beperkt. Er zijn geen milieuvriendelijker alternatieven; om het milieu te ontlasten kunt u het beste het gebruik van deze producten beperken."

Dit soort adviezen kom je overal tegen: probeer het een beetje te beperken. Als we aannemen dat je niet 6 keer per dag je nagels zit te lakken, dan is de milieuschade bijna te verwaarlozen. Hoewel je geen appels met peren kunt vergelijken, zou je b.v. kunnen stellen, dat als je één keer je auto laat staan, en de bus neemt, je met die besparing een jaar lang je nagels kunt lakken.

Een goede start, om wat meer te weten te komen over cosmetica in samenhang met milieu is deze site. Er staan genoeg links de je meer informatie geven:
http://www.milieucentraal.nl/thema%27s/thema-2/artikelen-kopen-en-gebruiken/persoonlijke-verzorgingsproducten/

Kom je er toch niet helemaal uit, stuur dan eens een mailtje naar een van die clubs: b.v. milieucentraal, natuur en milieu, of Greenpeace. Daar zijn ze voor. En als je een mailtje stuurt naar Marianne Thieme dan ben je helemaal verzekerd van een antwoord, èn een goed advies.
marianne.thieme@tweedekamer.nl
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote plus!
Yves rocher heeft veel mileu vriendelijke producten en proefdier vrij.

http://www.yves-rocher.nl/control/main/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, maar daar kan ik niet tegen vanwege eczeem.
Ik weet wel een nagellak die voor kinderen bedoeld is genaamd piggy paint , en ze beweren dat deze nagellak dier proef vrij is.
Hij is trouwens wel vrij prijzig.

Ik heb er ook een klein artikeltje over gevonden :
http://www.beautytreat.nl/nails/tips-nails/piggy-paint-natuurlijke-nagellak/

Verder heb ik geen iedee of het fijne nagellak is maar misschien is deze nagellak wat je zoekt.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Liefs,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote plus! Dit is waar ik naar op zoek ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan, ik ben benieuwd of het iets is. Liefs,