Is het erg dat littekens jeuken??

Ik ben ongeveer 5 weken gelden gebeten door een hond, waardoor ik nu een litteken heb. Het jeukt nu alleen verschrikkelijk, en de huid er omheen is heel erg rood. Is dit iets ergs of kan het ook door het warme weer ofzo komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is volkomen normaal, het geneest nu, vandaar de jeuk!

Antwoorden (6)

Mijn oma zei altijd, als het jeukt is het aan het genezen !
Een wijze raad want ook al is de wonde dicht het moet ook intern nog herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat litteken is nog vers en moet nog aangroeien. Over een paar maanden voel je er niks meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niks ernstigs, het is juist alleen maar een goed teken. Het wil zeggen dat de huid aan het genezen is. Zolang het niet warm wordt of gaat kloppen (tekenen van infectie) hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Je kunt proberen om de jeuk wat te verzachten met mentholpoeder of -gel, als je dat in huis hebt. Een koud, nat washandje erop wil anders ook wel eens verlichting brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Alleen jeuk is niet erg, duidt op genezing. Roodheid kan een teken zijn van een ontsteking. Is het ook dik en/of warm? Dan moet je naar de dokter en er even naar laten kijken. Hoeft niet erg te zijn, maar dat kan een arts het beste beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je in de zon geweest? Littekens blijven het eerste jaar ofzo, en vaak ook wel langer, gevoelig voor zonlicht. Zeker met zulke verse littekens kun je het beste uit de zon blijven, bijvoorbeeld door er rekening mee te houden in je kledingkeuze, óf door je littekens extra goed in te smeren. Eventueel kun je 's avonds een after-sun product gebruiken, dit verlicht vaak de irritatie wel. Inderdaad zie je bij littekens vaak dat de huid er net omheen erg rood kan worden als je in de zon (of met dit weer ook buiten in de schaduw) bent geweest zonder je in te smeren.

Maar 5 weken is sowieso nog redelijk vers voor een litteken. Het kan inderdaad zijn dat ze dan nog wat jeuken en trekken, ook als alles goed dicht zit. En ook mensen met veel oudere littekens hebben hier soms last van bij veranderingen van het weer, of bij grote warmte of koude.

Verder kan het zijn dat een litteken dat aanvankelijk goed geneest, hypertrofisch gaat worden. Het litteken wordt dan dikker, roder en breder, en kan gaan jeuken, branden of zelfs pijn gaan doen. Als je litteken eerst kleiner of vlakker was, moet je hier een beetje op bedacht zijn. Tegenwoordig zijn er siliconengels en -pleisters die zo'n hypertrofie wat tegen kunnen gaan. Als ze voorgeschreven worden door een arts, kunnen ze soms vergoed worden door de zorgverzekeraar. Goedkoop zijn ze namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekend dat ze aan het herstellen zijn.
Is dus echt niet erg. Ben zelf geopereerd aan mijn schouder en heb dus ook een litteken en die ging ook erg jeuken en werd rood eromheen. Gevraagd in het ziekenhuis en kreeg dat antwoord ;)