hoe kan ik een ontstoken litteken zelf behandelen?

ik heb in mijn pols zes zelfgemaakte littekens door een kapot stuk van een bierflesje , het irriteert en is rood en dik. wat kan ik hier zelf aan doen zonder naar de huisarts toen hoeven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

allereerst: het is zeker niet verstandig om zelf te gaan rommelen...

er moet en open wond zijn als je er zelf iets aan wilt/kunt doen.
dan kan je een soda-badje maken (soda te koop in de supermarkt - oplossen in lauw water) en dan je pols er in.
op deze manier ontsmet je de wond.

ik raad je aan om naar de huisarts/huisartsenpost te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat de wonden geheeld zijn ( rood en dik) vitamine E of calendula crème kan je op dichte wonden gebruiken om de heling te bevorderen. als de wonden 'vers' zijn en helen gaat het vaak jeuken. Als ze open zijn is het wat moeilijker te behandelen ivm het infectie gevaar. Worden de wonden warm en pusserig dan moet je toch even je moed bij elkaar rapen en langs de huisarts gaan. Als ik je goed begrijp heb je geautomutileerd (zelfbeschuldiging) en voel je je daar misschien naar over. Probeer er met iemand over te praten al is het nog steeds een moeizaam onderwerp. Je hoeft er niet alleen mee te staan. er bestaan ook websites met informatie over automutilatie en hulp bij wondverzorging enz al weet ik nu even niet precies welke. Ik hoop dat ik je niet beledigd of je vraag verkeerd uitgelegd heb. Als het wel het geval is alvast mijn excuses hiervoor.