Moet je wennen aan lenzen?

Vooral de eerste dagen en wat zijn dan de gevolgen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Dit legt je opticien toch uit?

Antwoorden (5)

Jazeker. Je ogen moeten er aan wennen. Daarom moet je het aantal uren dat je lenzen draagt langzaamaan opbouwen. Het zijn lichaamsvreemde materialen die je rechtstreeks op de vloeistof van een orgaan laat drijven. Als je ze gelijk de hele dag in zou houden is er kans dat de ogen uitdrogen en je de lenzen er niet meer uit kan halen. Dan moet je naar een medische hulppost. En er is kans op hoofdpijn. Want de lenzen corrigeren de gezichtssterkte van veel dichterbij dan een bril. Dus ook daarom moet je eraan wennen.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Toch is er wel al een vraag op GV geweest van een jongen die na de eerste dag lenzen dragen in paniek was en niet wist hoe hij ze uit kon krijgen!
Ja. Vooral aan het inzetten moet je wennen. Verder moeten je ogen "minder gevoelig" worden. Je voelt je lenzen de eerste periode zitten iedere keer als je knippert. Eventueel moet je wat meer tranen. En je ogen moeten "leren" om het met minder zuurstof te doen.

Je hoort dit op te bouwen. Eerste dag 2 uur dan iedere dag 2 uur langer. Tot de 12 uur. Je kan lenzen beter niet langer dan 12 uur inhouden.

Echter worden de lenzen wel steeds beter. En laten ze steeds meer zuurstof door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik het in het begin moeilijk me had was dat ik van dichtbij niet goed kon lezen. Maar ver zag ik supergoed! De oogarts zei tegen mij dat het gewoon wennen is en omdat ik ze niet elke dag draag duurd het wat langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er vooral vanaf of je HARDE of ZACHTE lenzen gaat dragen.
Als het om harde lenzen gaat, dan moet je echt behoorlijk de tijd nemen om er aan te wennen. Je voelt de lenzen de eerste tijd echt in het oog zitten, en dat is iets waarmee je moet leren 'leven'.

Zachte lenzen wennen veel sneller: Als alles goed is, voel je de lenzen niet in het oog zitten, en ook de aanpassing van het oog gaat heel snel, een dag of 4.

Natuurlijk zul je even moeten wennen aan het verschil tussen lenzen en een bril, maar dit levert in de praktijk meestal alleen voordelen op.

Mijn ervaring is wel, dat ik mijn (zachte) lenzen niet moet afwisselen met een bril. Ik heb dan de volgende dag hoofdpijn. Ik weet niet of dit bij anderen ook zo werkt, maar ik moet me er echt aan houden.

Daarnaast moet je even leren hoe je de lenzen moet in en uitdoen, en hoe je ze schoonmaakt.
Maar dat leer je snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zeker in het begin. Dan voel je ze ook erg goed op je oog zitten, wat erg raar voelt. Maar je mag ze in het begin ook niet hele dagen in, want je moet het een beetje opbouwen. En het in en uithalen van je lezen is dan nog een beetje onwennig. Maar na een tijdje word je er wel handig in en gaat alles uiteindelijk automatisch.