Omdat er "wind" op staat? Warme
Wind :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Temperatuur van een haardroger is veel warmer dan de lucht om je heen. Het droogt dus sneller op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
belangrijke factoren bij verdamping zijn:
Concentratie van de stof in de gasfase
Als er al veel van een stof in de gasfase aanwezig is dan zal minder netto verdamping optreden

Concentratie van andere stoffen in de gasfase
De aanwezigheid van andere stoffen in de gasfase kan de capaciteit ook doen afnemen

Als er andere substanties in de vloeistoffase zijn dan neemt de verdamping af

Luchtstroming, de luchtstroming is van belang voor het concentratieverschil, ook de oppervlakte van het oppervlak kan wat toenemen door golven.

Intermoleculaire krachten
Hoe groter de krachten tussen de deeltjes in de vloeistoffase, hoe meer energie er moet worden geleverd voor verdamping.

Luchtdruk
In een lagedrukgebied is er wat meer verdamping omdat water makkelijker kan ontsnappen aan het oppervlak

Oppervlak
Hoe groter het oppervlak, hoe groter de verdamping.

Temperatuur
Hoe hoger de temperatuur, hoe meer verdamping.

Dichtheid
Hoe hoger de dichtheid van de vloeistof, hoe geringer de verdamping.

we zien dat om een liter water op te nemen 1234 liter waterdamp wordt gevormd. Er is dus 1234/0,024 = 51 kubieke meter droge lucht nodig om dit volume water op te nemen. De luchtverversing is dus zeer belangrijk voor een snelle verdamping. Zonder wind vormt zich al snel een verzadigde laag lucht boven het water en blijft de verdamping beperkt. De bovenstaande tabel laat ook zien hoe belangrijk de invloed van de temperatuur is. Merk op dat de dampdruk bij 50 °C nog maar zo een 12 % is van de dampdruk bij 100 °C. Daarom verwarmen wasdrogers de lucht sterk voor.

Bij jou zijn van invloed, het oppervlak, als je met een fohn door je haar gaat, gaat het haar uit elkaar waardoor er een groter oppervlak ontstaat.
De temperatuur, de fohn blaast warme lucht, hoe warmer de lucht hoe meer verdamping.
Luchtstroming, De fohn laat lucht stromen, daardoor wordt 'nieuwe' schone lucht aangevoerd.

als je nog vragen hebt kan je reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is drogen? Water bestaat uit een boel watermoleculen die in allerlei richtingen bewegen, met verschillende snelheden en die onderling met elkaar botsen. Door toevallige botsingen kan een molecule met wat geluk een voldoende grote snelheid krijgen om aan het water (en aan je haar) te ontsnappen. Da's dan een molecule water minder, hetgeen je ervaart als drogen.
Door gebruik van een haardroger zal je de watermoleculen bestoken met warmeluchtdeeltjes. Je zorgt er dus voor dat ze makkelijker een hogere snelheid krijgen en dus makkelijker uit je haar kunnen ontsnappen. Bovendien blaas je ze dan nog eens weg zodat ze niet opnieuw op je haar terechtkomen. Op deze manier versnel je dus het drogingsproces.