Hoe hou ik mijn lange haar in conditie met een allergie voor haarverzorgende cremespoeling, verzachter en maskers?

Ik heb lang stijl haar en heb een allergie voor de stofjes die ze in de bekende haarverzorgende spoelingen, verzachters en maskers hebben gestopt. Mijn haar moet meer geknipt worden dan het aangroeit, omdat de punten uitdrogen en gaan splijten. Als ik niet iets nieuws ontdek om mijn haar te verzorgen, wordt mijn haar dus langzaam aan steeds korter. Waarschijnlijk zal het stabiliseren tot een lengte tussen mijn schouderbladen, maar ik wil het graag weer tot mijn middel kunnen laten groeien. Hoe kan ik mijn haar weer in topconditie krijgen, zonder last te krijgen van de allergie?
De allergie uit zich overigens vooral op mijn rug. Ik doe zo heel af en toe een masker dat ik lang laat intrekken. Die laat ik niet op mijn rug komen en spoel ik heel grondig uit. Dat gaat 'redelijk', maar mijn haar komt uiteindelijk (al dan niet droog) toch op mijn rug. Dat is onvermijdelijk en mijn huid kan daar dus toch niet zo goed tegen... :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Weet je al voor welk stofje je allergisch bent? Zijn het parabenen? Er zijn hypoallergene haarverzorgingsproducten zonder parabenen. En anders kun je het nog proberen met zelfgemaakte haarmaskertjes, b.v. van een geklust eitje met een scheutje bier, of geprakte avocado's, kijk in de link voor meer inspiratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oppassen met de producten die je niet verdraagt, eigenlijk zou je ze helemaal niet meer moeten gebruiken, je hebt kans dat je allergie daardoor steeds erger wordt. Je kan dan steeds minder hebben.
Ik ken iemand die daardoor een week met een opgezwollen gezicht heeft gezeten, dat was best schrikken.

Om een goed antwoord op je vraag te krijgen, zou je moeten vertellen om welke stoffen het precies gaat.

Ken je het merk Weleda?
http://www.weleda.nl/producten/lichaamsverzorging/haarverzorging.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarmee was je je haar?
Het uitdrogen wordt o.a. veroorzaakt door sterke ontvetters in shampoo. Dat stoppen ze erin zodat je daarna de verzorgende producten nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weleda is inderdaad voor mensen met "normale" huidproblemen en voor degene die nooit problemen willen krijgen, want meestal bouw je een allergie of overgevoeligheid langzaam op. Ik vrees wel dat als een merk als Weleda niet voor je werkt, je op goeievraag veel geluk moet hebben wil je iemand vinden die iets weet. Waarschijnlijk ben jij hier de expert. Over Eucerin Shampoo:
Het belangrijkste bestandsdeel (na water) is Sodium myreth sulfate. Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van je droge hoofdhuid. Dat ureum zorgt dan weer voor verlichting, maar eigenlijk maken ze je verslaafd aan hun product. (ik overdrijf nu misschien een beetje, net als in de volgende link) https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=70 Heb je wel eens iets over Kokosolie gelezen, misschien zelfs al geprobeerd? (als je het kan eten weet je pas echt zeker dat het niet slecht is voor je huid/haar)
Heb je al eens gekeken bij Lush? Dit zijn producten zonder parabenen etc
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Lush zit veel parfum in, als je een allergie hebt, is dat niet handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De parfum hoeft niet altijd het probleem te zijn.
Op het internet zijn heel DIY tutorials te vinden over maskers, ook voor het haar. Ik zou daar eens op googlen!

Verder zou je eens producten moeten proberen zonder SLS, misschien dat dat helpt.

Ik heb eens wat gelezen over de oil cleanse methode. Daarbij masseer je eerst olie (bijv. Arganolie, olijfolie of jojobaolie) in op de hoofdhuid, vervolgens gebruik je conditioner en dan ga je je haar wassen met shampoo. Nou valt de conditioner voor jou misschien al af. Maar het is het proberen waard om je haarpunten vóór het wassen in te smeren met olie.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Olie van de olijfpit zou nog beter zijn voor je haar, omdat deze niet vet achterblijft.