mijn zoon heeft een zogenaamde visschubben huid... welk creme/tips zijn er?

ik weet geen zeep etc... maar sinds hij aan het "puberen"is lijkt zijn huid intens droog, overal schilfers.. gewoon zielig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Mijn huid en die van mijn jongste dochter zijn ook probleemhuiden die droog tot zeer droog zijn. Bij mijn jongste hingen letterlijk de vellen aan haar kin afgelopen winter... :-(

Na heel veel uitproberen en dus ook héél veel producten kopen en vervolgens weggeven heb ik mijn producten wel gevonden. Dit is geen reclame voor Eucerin en ik krijg er geen cent voor van ze (hoewel ik vind dat ik minstens een fles gratis moet kunnen krijgen hiervoor ;-)):

Mijn haren wassen doe ik met Eucerin Shampoo 5% Urea. Deze shampoo is de enige waarvan mijn klachten niet verergeren, maar juist minder worden. De jeuk op de hoofdhuid is verdwenen! Eindelijk! Zo nu en dan komt de schilfering weer ietsje opzetten en dan gebruik ik een klein beetje Resdan antiroosshampoo (te koop bij de apotheek).

Voor het lichaam gebruik ik Eucerin waslotion 5% Urea. Deze is prima geschikt voor het hele lijf, maar de oksels krijg ik er niet 100% fris mee. Helaas heb ik daar dus weer een ander middeltje voor moeten vinden. Dat is de zeepvrije wasemulsie van sebamed geworden. Misschien dat jouw zoon zijn hele lichaam hiermee kan doen, maar ik vind de Eucerin wasemulsie juist zo fijn, omdat deze de huid kalmeert en niet alleen schoonmaakt.

Voor het gezicht is er verzachtende gezichtscreme 5% urea. Dit is niet overbodig wanneer zijn gezichtshuid ook om extra aandacht vraagt. Gezichtscreme is anti-comedogeen. Dat betekent dat de olien de porien niet verstoppen en dus geen meeeters in de hand werken. Ik kan niet zonder deze creme, want mijn gezichtshuid trekt na het wassen en dat droge gevoel verdwijnt pas na een heel klein likseltje van dit spul.

Om de droogte van de huid tegen te gaan kun je het beste lanettecreme van de huisarts vragen. Dit wordt vergoed en is een prima basiscreme voor basisonderhoud/-verzorging van de huid.
Zo nu en dan (maximaal 4 keer per jaar ) doe ik een kuurtje met ureumcreme. De ureum helpt de huid om de droogte de kop in te drukken en een gezonde huid te handhaven. De meningen zijn over dit product verdeelt, maar ik zweer erbij! De eerste 2 dagen kan de huid iets trekkerig aanvoelen na het smeren, maar staat tot niets in verhouding met de droge huid waar niets op gesmeerd wordt. Dit gebruik ik dan tot de huid weer lekker soepel is en ik merk dat de ureumcreme niets meer toevoegd. Dan gebruik ik weer gewoon de basiscreme Lanette.

Toegevoegd na 56 seconden:
Zie reacties voor vervolg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het is goed om minstens een keer per week de huid te scrubben! En een vochtinbrengende bodylotion zou ook goed kunnen denk ik. Gewoon even rondkijken bij de drogist, aangezien hij een jongen is zou ik de zwaar geparfumeerde crèmes laten staan ;) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn huid is gezond, maar wat ik doe om het zo te houden is tai chi en meditatie, en bij het douchen af en toe wat babyolie gebruiken voor mijn huid, slechts een beetje vermengt met water. Laat parfum en dingen met zeep zoveel mogelijk staan, en hij kan beter ook niet al te heet water gebruiken dan. Ook niet 1 of twee keer per dag douchen ,maar zo min mogelijk juist. Hoe meer zeep en dergelijke je gaat gebruiken hoe slewchter dat voor je huid is omdat de natuurlijke bacterien daarmee vernietigd worden. Maar voor alle zekerheid eerst eens langs de huisarts stappen om te kijken of het niet iets anders is kan geen kwaad.
Elke dag vocht op je huis aanbrengen houd o.a. je huid jong. En het klinkt heel smerig maar ook sperma bevat trouwens verjongend en huidherstellend materiaal. Maar ik laat dat wel aan anderen over dat uit te proberen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ie wel iedere dag wat leuks te doen.
smeer je zoon in met aloe vera.. dat is echt goed voor zijn huid.. en ik heb een site gevonden misschien iets voor je zoon..

http://www.lacure.nl/behandelingen/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik van neutral
Producten

Axe is heel
Slecht voor de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Nivea, de grote blauwe pot, nog de beste en goedkoopste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt bij mij afrechts.
Veel jeuk, weet niet of dat een een goede optie is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik Bepatol aanbevelen, ik kreeg dit nl van mijn oncoloog na een uitgedroogde huid door bestraling.
Zeer doeltreffend, een tube kost +/- € 8 a € 9.
Ik mogt ook die Nivea gebruiken omdat het veel goedkoper was.
Dode zee zout helpt goed, verkrijgbaar van verschillende merken, laat je eens adviseren bij een goede drogisterij, bijv. DA daar weten ze welke producten je het best kan gebruiken, er is badzout, bodycreme, shampoo, peeling en gezichtsverzorging van verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik hiervoor Calmurid Crème deze creme behoort tot de zogenaamde keratolytica.
De ureum in Calmurid Crème breekt een te
grote hoeveelheid verhoornde cellen af en verhoogt de wateropnamecapaciteit van de huid.
Calmurid Crème wordt gebruikt bij huidaandoeningen zoals de visschubbenziekte (ichthyosis).

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.galderma.nl/uploads/Mc/HE/McHECbMJSAGhXgFXFWBaaQ/PIF-Calmurid.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het "gewoon" een zeer droge huid of echt een visschubben huid (Ichthyosis vulgaris of een andere vorm)

Aangaande van het laatste:
Lees de link voor behandeling en adviezen. (onderaan)

Pas op met zeep/douchegel waarvan gezegd wordt dat het niet uitdroogt, vaak is dat reclame onzin: ontvettende bestandsdelen worden dan gecombineerd met verzorgende.

o.a. Weleda is goed. (yes to carrots redelijk, wel een stuk goedkoper)
Kokosolie is in het algemeen goed om mee in te smeren, liefst degene die niet ontgeurt is, maar dan gaat je zoon wel naar kokos ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen dingen proberen die je kan eten, want als je het kan eten is het zeker niet slecht voor je huid. Nog een insmeertip met olijfolie, gewoon uit de keuken:
Douchen, voor het afdrogen als je nog in de douche staat insmeren met olijfolie, dan heel kort afspoelen en rustig deppend afdrogen. Hetzelfde kan misschien ook met kokosolie, alleen dat is een stuk duurder, dus een beetje zonde om daarna af te spoelen.
Ontzettend goed tegen droge huid: body butter of bodycream met sheabutter of shea olie. Geloof me, ik heb altijd winterhanden, echt drama, maar als ik dan ga smeren zie je het gewoon opknappen! Sterkte ermee hoop dat je je zoon kunt helpen met alle tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het om ichthyosis / droge huid gaat.

Het is belangrijk om de huid niet te vaak te wassen, dit kan nogal eens een "probleem" bij pubers zijn: te lang, te vaak, te heet douchen; Dit is allemaal niet erg bevorderlijk voor de huid.

Ook het gebruik van zeep en andere reinigingsmiddelen droogt de huid uit. Het is dus belangrijk om (zeep)producten te kiezen die zacht / mild zijn voor de huid, zoveel mogelijk op natuurlijke basis en PH-neutraal

Verder is het beste om een goede, vette crème vinden en daarmee de huid regelmatig te behandelen. In ieder geval na het douchen / wassen.

Zie ook mijn bron m.b.t. verdere tips / hulp, maar bovenstaande werkt uit ervaring.