Ik heb hele grote poriën op mijn neus en wangen. Hoe krijg ik die weg?

Mijn neus en wangen zijn daardoor ook heel vet. Hoe kan ik dit wegkrijgen of minder maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Porien kunnen niet weg, je huid heeft dit nodig. Je kunt ze wel verkleinen.

Antwoorden (6)

Ik zou er niks aan doen.
Die poriën vallen sowieso niemand op.
En een te droge neus is ook niet fijn. Dan heb je steeds huidschilvertjes, en dat valt juist meer op.
12 jaar geleden
Omdat grote poriën meestal met een vette huid worden geassocieerd, is de neiging groot om ze te 'bestrijden' met agressieve lotions die de huid 'ontvetten'. Vaak bereik je met deze aanpak het tegengestelde resultaat. De huid droogt uit en als reactie produceren de talgkliertjes (nog) meer talg. De huid wordt (nog) vetter en de poriën zijn duidelijker zichtbaar dan ooit. Bovendien kunnen agressieve producten schade aanrichten aan de kleine haarvaatjes in de huid en kan er op den duur couperose ontstaan.

Wat je dus niet met doen is grote poriën met agressieve producten te lijf gaan. Maar wat kun je dan wel doen? Allereerst is het van belang dat je je huid goed schoonhoudt. Gebruik daarvoor milde producten die geschikt zijn voor jouw huidtype. Het reinigen van je huid is een van de peilers van een gezonde en mooie huid. Sla daarom nooit een avond over maar maak er een ritueel van dat je dag in, dag uit volgt. Door je huid goed te reinigen, voorkom je dat vuil zich in de poriën ophoopt en de poriën vergroot. Tot je schoonheidsritueel behoort ook een scrub, ongeveer één keer per week. Verder heeft een huid met grote poriën baat bij een kleimasker met een adstringerende (samentrekkende) werking. Ook poriereinigende strips (neusstrips, strips voor het voorhoofd en de kin) kunnen helpen om de huid schoon te houden en de poriën diep en grondig te reinigen.

Verder is het van belang dat je je huid goed hydrateert. Gebruik in geval van grote poriën niet al te vette crèmes. Zoals gezegd komen grote poriën juist bij een vettige huid voor. Gebruik je op een dergelijke huid vette crèmes dan vererger je het probleem. Je kunt daarom voor de t-zone het beste een lichte, vochtinbrengende crème gebruiken. Je kunt ook proberen deze zone een tijdje niet met een crème te behandelen. De talgklieren zorgen voor voldoende talg om de huid vet te houden en daarmee te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De huid even met rust laten kan dus voor verbetering zorgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder is het zaak om voorzichtig met mee-eters en pukkeltjes om te gaan. Laat het verwijderen ervan over aan de schoonheidsspecialiste en ga niet zelf aan de slag. Met name mee-eters, veroorzaakt door een overtollige talgproductie, kunnen uiteindelijk resulteren in blijvend vergrote poriën. (voorkomen is dan ook beter dan genezen. Reinigen blijft de basis van een mooie huid. Gebruik in geval van mee-eters een crème die de talgproductie normaliseert.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neemt me de woorden uit me mond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan klopt het vast. :)
Ik gebruik regelmatig cleaning strips (bv van Niveau: http://www.nivea.nl/producten/Gezichtsverzorging/Voor-elke-huid/Voor-normale-tot-gemengde-huid/refining-clear-up-strips-local) voor de neus en de T zones.

Daarnaast zorg voor een goede tonic en maakt je huid goed schoon (eerst met water en zeep, dan met reinigingsmelk en tonic).

Pas ook op dat je een niet te vette dag/nacht creme gebruikt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt van Garnier een soort lotion, die schijnt goed te werken. Heb een linkje toegevoegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Stellalala zegt klopt helemaal. Reinigen staat op nummer 1, vooral op de T-zone (voorhoofd, neus, kin). Wil je van deze vette huid afkomen moet je de poriën dus goed reinigen. Grove poriën geven aan dat je grotere talgklieren hebt op die plaatsen (op de T-zone zitten per vierkante cm meer talgklieren dan op de rest van de huid), deze grotere talgklieren maken dus ook meer talg aan, wat ervoor kan zorgen dat de poriën verstopt raken en mee-eters gaan vormen, of zelfs kunnen gaan ontsteken (puisten).

Na het reinigen met de daarvoor bestemde cleansers/ face washes etc. moet je de huid beschermen/voeden met een goede moisturiser (dagcrème). Omdat je een vettere huid hebt, kun je het beste een moisturiser gebruiken die een matt effect geeft, waardoor de huid niet gaat glimmen. Dit is beter dan een moisturiser die vettig is, want dan gaat de huid juist extra glimmen en dat is juist niet de bedoeling, lijkt me!

Dus van de poriën zelf ga je niet afkomen, wel kun je ze dus beter gaan verzorgen, waardoor je de vette huid, mee-eters en acne kunt verminderen/verhelpen. Het is een kwestie van het vinden van de verzorgingsproducten die bij jou huid passen! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook!! Ik gebruik teatree face wash van de bodyshop. Het ruikt niet heel erg lekker maar het werkt wel bij mij. Ik hoop dat je er wat aan hebt.