welke stam zet steeds grotere oorbellen waardoor er een heel groot gat in hun oorlel komt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik zie hier in Nederland ook mensen met grote tunnels in de oren.

Antwoorden (2)

Botokuden hebben een lipschotel, botten die aan de wangen hangen en ook nog grote gaten in de oren. In de bron een foto van een Botokude-man uit zuidoost Brazilië.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Botokuden

De Masai dragen oorbellen waaraan steeds meer gewicht wordt gehangen waardoor de oorlellen langer worden en het gat groter.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Masai_(volk)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vermoedelijk bedoel je de Dayak op Borneo en Kalimantan. Zie maar: http://borneomaps.com/wp-content/uploads/2017/05/The-Tradition-of-Long-Ears-Dayak-Tribe-in-Borneo-_-Borneo-Map.jpg

Aanvankelijk hadden de Dayak als schoonheidsideaal zeer lang uitgerekte oorlellen, die tot het borstbeen reikten. Om dit te bereiken werden koperen ringen door de oorlel gehangen, waarvan het aantal in de loop der jaren werd uitgebreid. Men had zelfs oorringen tot een gewicht van een kilo aan het oor hangen. Bij het uitrekken van de oorlellen ging men zeer zorgvuldig te werk. Ze scheuren nu eenmaal snel kapot, en uitgescheurde oorlellen was het ergste wat een Dayak kon overkomen. Men kon dan immers niet meer via de sieraden zijn prestige laten gelden.

Tegenwoordig hebben vrijwel alleen nog de ouderen deze langgerekte oorlellen. Men vindt het niet meer passen bij de moderne, veelal uit Java geïmporteerde kleding. Er zijn zelfs gevallen bekend dat vrouwen de lange oorlellen chirurgisch hebben laten verwijderen.