Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ene oorlel is ontstoken, wat moet ik doen?

Ik heb sinds vijf maanden oorbellen en nu is 1 oorlel een beetje ontstoken aan de achterkant. Ik heb een beetje op internet gezocht maar ik weet niet of ik naar de huisarts moet of dat ik de oorbel er uit moet halen, want als ik hem er uit haal ben ik bang dat hij dichtgroeit en dat wil ik liever niet. Moet ik hem er uit halen of kan het ook goed genezen als ik hem er in laat?
Ik heb het al een paar dagen goed schoon gemaakt enzo maar het is nog steeds hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je oorbel van chirurgisch staal of een edelmetaal (zilver of goud) is, hoeft het er niet uit. Je kunt er één keer sterilon op doen (niet vaker), vervolgens insmeren met Seba med (blok zeep) en afspoelen met water.
Als je de oorbel er uit haalt, kan het aan de buitenkant dicht groeien en woekert de ontsteking onderhuids verder. Beter even een oorbel indoen van edelmetaal/chirurgisch staal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aantippen op wattenstaafje met boorwater
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Het best haal je de oorbel er uit en plaats je de oorbel, die er ooit ingeschoten is (van chirurgisch staal) in je oor. Daarna is het een kwestie van regelmatig ontsmetten en schoon houden.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding