ik heb de laatste maanden last van acne, ik smeer elke dag Vaseline-cetomacrogol-creme FNA, is dat wel verstandig?

Ik smeerde de vaseline al voordat ik acne kreeg, maar laatst had ik op internet gelezen dat vette dingen smeren niet goed is, omdat het je talgklieren blokkeren of zo iets, moet ik verder smeren of niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
poriën, niet talgklieren

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
6.3K

Het beste antwoord

Als je al smeerde voordat je acne kreeg, is het beter om even niets te smeren, zolang je huid ontstoken is.

Waarvoor kreeg je deze vaseline-cetomacrogol-creme FNA van de huisarts? Het is bijzondere crême , moet dus een reden voor zijn. Eerst de huisarts vragen hoe nu te handelen. Bel morgen maar even en maak een afspraak, laat je voorlichten.

Poriën raken verstopt en met deze crême help je nog een beetje, daarom dus even wachten.

"De mee-eter drukt op de wanden van de nauwe porie en vindt vaak geen uitweg doordat dode huidcellen de uitgang van de porie vernauwen of blokkeren (verhoorning). Uiteindelijk scheurt de porie open en komen de talg, de bacteriën en de vetzuren uit de mee-eter in de huid eromheen terecht. Ze veroorzaken een ontsteking in de vorm van pukkels en puistjes of zelfs abcessen (met pus gevulde holtes)." http://www.huidtherapie.nl/acne/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb gelezen dat benzoylperoxide goed werkt tegen acne, kan ik dat gebruiken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, doe dat maar niet, het is echt beter dit aan je (huis-)arts te vragen die jou de Vaseline-cetomacrogol-creme FNA heeft voorgeschreven.
Het is echt beter nu even te wachten met iets te smeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerlijk gezegd is er niet zo veel bijzonders aan vaseline cetomacrogol; het is gewoon een net iets vettere versie van gewone vaselinecreme. BIj de meeste drogisterijen is het ook gewoon te koop, er zit (buiten het vet natuurlijk) geen medicijn in. Dat vaseline de poriën zou verstoppen is ook een wijdverspreid en hardnekkig misverstand; er is nooit aangetoond dat vaseline (of andere vette zalven of cremes) acne veroorzaken of verergeren. Maar goed, de acne zal er zeker ook niet beter op worden dus het smeren is volledig zinloos.
Als VS er zeker van is dat het echt om gewone acne gaat dan kan hij/ zij veilig de benzoylperoxide proberen, vaak helpt het goed. Natuurlijk wel eerst gebruiksaanwijzing lezen en bij twijfel wel naar de huisarts.
Benzoylperoxide is zonder recept te kopen onder de naam benzac.

Andere antwoorden (1)

Vaseline producten moet je niet op je huid smeren als je acne hebt. Vaseline vormt een laag op de huid waardoor je poriën afgesloten worden, het gevolg is dat je poriën als het ware verstopt raken. Dat is precies wat gebeurt bij acne, vaseline versterkt dit effect. Vaseline kan heel handig zijn, maar niet voor acne.
Als je meer wilt weten over hoe je je acne kan bestrijden, wil ik eventueel nog wel wat tips geven :).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil er zeker meer over weten! :)