hoe kan ik voorkomen dat lang niet vet word door (te) vaak wassen?

hallo ik ben een man van 25 en heb lang haar en ben hovenier dus daardoor genoodzaakt het bij regelmaat te wassen en het haar daardoor steeds eerder weer vet word. maar nu ik er dieper over na ben gaan denken moet vaak wassen toch mogelijk zijn aangezien er dames zijn die veel sporten zoals hockey of tennis bijna allemaal met lang haar ik denk niet dat ze met een kapje op bij de sportclub onder de douche gaan en hun haar niet doen.ook aangezien er ook zweet in het haar zit. misschien dat bij mannen met lang haar het haar er slechter tegen wassen kan dan bij dames?

5 jaar geleden
in: Haar
2.1K
Rieneke1
5 jaar geleden
Zolang je een milde shampoo gebruikt en je je hoofdhuid niet teveel masseert kan je je haar gerust iedere dag wassen.
Ivana
5 jaar geleden
Niet wassen, maar iedere dag met een haren borstel 100 slagen. Dan is je haar schoon, wordt niet vet en glanst. Eenmaal per twee weken wassen is dan genoeg. Jarenlang zo gedaan, mijn haar was meer dan 80 cm lang.

Antwoorden (2)

Mijn advies: ik zou gewoon je lichaam wassen en je haar gewoon nat laten worden zonder shampoo. In je hoofd zitten talgklieren die talg uitgeven. Hierdoor wordt je haar soepel en ‘’overleeft’’ je haar bij wijze van spreke. Maar het maakt je haar ook vettig. Shampoo verhindert deze werking. Daarom is het goed om je haar rust te geven en het niet altijd te wassen. Anders gaat je haar sneller ‘’kapot’’ Probeer het ook niet te nat te maken ( dit doe je door bv een haarnetje te dragen )
Misschien niet de info die je helemaal zoekt maar hiermee wil ik aantonen dat het ook belangrijk is om je haar eens even rust te geven en niet te wassen. Het spoelen van je lichaam mag altijd natuurlijk maar zorg ervoor dat je haar dan niet altijd in aanraking komt met water en shampoo.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je sulfaatvrije shampoo gebruikt. Je kunt je haren dan makkelijk om de dag wassen.
Even een paar punten:
Hoofdhuid kan te droog of te vettig worden. Gebruik je agressieve shampoo, kan je zelfs schilfers etc krijgen. Ben dus zacht voor jouw hoofdhuid. De ene hoofdhuid wordt sneller vettig dan de andere. Dat is genetisch bepaald, maar heeft ook te maken met het weer (warm; zweten op hoofd), draag je een petje, heb je dik haar waardoor de hoofdhuid ook warmer wordt..... Het belangrijkste is om de hoofdhuid te wassen, want vanuit je hoofdhuid wordt de haaraanzet ook vettig. Nogmaals was de hoofdhuid gerust om de dag.
Het haar zelf wordt niet snel vies. Vanuit de hoofdhuid wordt het vettig. Als je bijvoorbeeld in stuivend zand werkt, wordt het haar zelf ook vies. Je haren mag je ook gerust om de dag wassen. Voor je haar is het juist belangrijk om een goede shampoo te gebruiken. Anders gaat het haar kapot. Spoel de shampoo ook goed uit de haren. Niks gebruiken is juist niet goed. Dan krijg je 'touw' op het hoofd, waar geen kam meer door gaat.
Gebruik ook geregeld een conditioner of maker voor het haar. Doe dit echt niet op de hoofdhuid! Zelf doe ik altijd wat haarolie op mijn haar na het wassen. Dit hoef je niet uit te spoelen.
Kortom, je kunt gerust jouw haar wassen, daar wordt het niet vetter van. Lang haar geeft sneller een vettere hoofdhuid omdat je je hoofdhuid letterlijk meer afsluit. Gebruik een goede shampoo.
Ja, zelf heb ik ook heel lang en dik haar. Ik was het ook om de dag. Gewoon doen.
https://www.nu.nl/gezondheid/5598947/ongezond-elke-dag-wassen.html
Lees vooral de antwoorden van Kok.
Succes