Waarom verkleurd haar in loop der jaren?

Toen ik een jong kind was had ik rood bruinig haar nu is het lichtbruin hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Haar
7.8K

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende redenen waarom de haarkleur kan veranderen als je ouder wordt.

Genexpressie
Haarkleur is niet bij iedereen het hele leven hetzelfde. Hoewel je genen zelf niet veranderen, kunnen ze wel uit, aan en op verschillende standen staan. Net als bij een schakelaar. Dit noemen we genexpressie. Om een eigenschap in iemands genen tot uitdrukking te laten komen, moeten de genen aan staan. Dus heb je genen voor bruin of zwart haar, maar staan deze niet aan? Dan worden er geen grote hoeveelheden melanine aangemaakt en heb je toch blond haar. Maar later kunnen de genen alsnog op de aan-stand gaan, waardoor de haarkleur van blonde kinderen kan veranderen naar bruin of zwart.
De concentraties aan eumelanine en feomelanine in je haar, en hiermee je haarkleur, hangen af van welke genen aan- of uitstaan.

Vergrijzing
Er kan kleurverandering plaatsvinden door de geleidelijke afname van pigment, naarmate er in de haarwortel minder melanine wordt geproduceerd; nieuwe haren groeien dan aan zonder pigment. De haar zelf verandert niet van kleur; hij valt uit en wordt vervangen door een pigmentloos exemplaar. Het totaalbeeld kan dan zijn dat je haren door de grijze haren lichter van kleur lijken.

Hormonen
Men denkt dat hormonen een rol spelen bij het veranderen van de haarkleur. Vaak verandert de haarkleur van kinderen voor de puberteit. Maar haarkleur kan ook veranderen tijdens de zwangerschap. Sommige vrouwen krijgen in de maanden na de bevalling hun vroegere haarkleur weer terug, maar bij anderen is de verandering blijvend. Verder krijgt het haar van veel mensen bij het ouder worden een iets donkerder tint.

Omgeving
Haarkleur kan ook veranderen onder invloed van de omgeving. Zonlicht kan bijvoorbeeld het haar bleken, zodat het een lichtere kleur krijgt. Daarom heeft je haar in de winter vaak een donkerder tintje dan in de zomer. Haarkleur kan ook veranderen na een chemokuur. Mensen die voor de chemokuur grijs waren, kunnen zelfs hun oorspronkelijke haarkleur terugkrijgen.