Zijn haarvitaminen echt zo goed als dat men zegt?

Ik zie heel vaak mensen die haarvitaminen slikken maar is dat zo gezond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Haar
1.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik ken niemand die zoiets slikt...
Ritsuka
7 jaar geleden
zorgen dat je zoveel mogelijk uit voeding haalt, en aanvullen waar nodig (als je bijvoorbeeld vegetariër bent, of je huisarts heeft een tekort gemeten).
Met gezond eten kom je al een heel eind, en heb je over het algemeen geen vitaminepillen nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord van haarvitaminen, dus misschien loop ik wel hopeloos achter. Maar wat ik al een paar jaar doe, is af en toe een haarmasker nemen van kokosolie. Die kun je online bestellen, maar is ook gewoon te koop bij de supermarkt. Na het wassen masseer ik de (gesmolten 'au bain marie') olie in mijn haar en hoofdhuid en laat het met een handdoek eromheen een nacht zitten. Volgende dag alles weer goed uitwassen en klaar is Natha. 1 keer per 2-3 weken is meer dan genoeg.Ik heb vrij lang haar (tot in de holte van je rug, net boven je stuitje) en op deze manier hou ik het gezond en glanzend.

Antwoorden (2)

Haarvitaminen zijn, voor zover ik weet, gewoon bepaalde vitaminen met wat mineralen erbij.

Is het zinvol zoiets te slikken? Dat hangt ervan af of je een tekort hebt. Als je een tekort hebt is aanvulling natuurlijk zinvol. Maar dan alleen van die dingen waaraan je een tekort hebt, niet aan de rest.

Heb je geen tekort, dan is aanvulling in geringe mate nog acceptabel. Maar ook zinloos, er is immers geen tekort en dus geen reden tot aanvulling.

Maar het aanvullfen van een niet-bestaand tekort kan ook schadelijk zijn. Een teveel aan vitamine A kan bijvoorbeeld klachten veroorzaken. Een teveel aan magnesium kan zelfs de botten aantasten, maar dat merk je helaas pas na vele jaren.

Mijn advies is daarom zulke producten te mijden. Vul alleen tekorten aan die je daadwerkelijk hebt. Meer is zinloos en mogelijk zelfs schadelijk.
7 jaar geleden
Ik geloof hier zelf niet in. Wanneer je je haar gewoon normaal wast en eventueel behandelt met conditioner en er niet teveel spul in smeert of op spuit, is dat volgens mij het beste. Mijn haar blijft daar in ieder geval het gezondst bij.