Kan het haar van een dode nog gekruld of getoupeerd worden?

Een vriendin heeft gevraagd of ik haar haar wil stylen, na overlijden, maar kun je het haar van een dode wel met, bijvoorbeeld, een krultang of (warmte-) krulspelden stylen?
Breekt het haar niet áf, om maar wat te noemen, en 'houdt' het überhaupt wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Haar
5.5K

Antwoorden (3)

Het verzorgen en kappen van het haar bij een overledene vraagt specifieke vaardigheden. Door speciale technieken kan je het kapsel mogelijk houdbaar vorm geven, of anders werken met een pruik of haarstukje. Als de overledene namelijk met met cytostatica werd behandeld is er gevaar voor extreme haaruitval. Ook is het mogelijk dat de dode een neurologische aandoening had en een deel van de schedel daardoor nog kaalgeschoren is.

Er mag geen hitte bij de behandeling worden gebruikt, omdat de hoofdhuid dan ook verhit wordt en dit onwenselijk voorspoedige ontbindingsverschijnselen teweeg kan brengen. Als het haar nat gemaakt wordt duurt het daarom heel lang voordat dit weer droogt. Krullen zetten zal daarom moeilijk gaan, maar touperen is wél mogelijk.

Je zou er een eendaagse workshop voor kunnen gaan volgen. Maar er bestaan ook kappers die zich hebben gespecialiseerd in de haarverzorging van overledenen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Dit is inderdaad niet te doen voor een ongetraind persoon, de begrafenisondernemer zal het ook niet toestaan. Wel mag je erbij zijn, als de kapper die hier voor getraind is het haar van je vriendin doet, je kunt dan aanwijzingen geven en mogelijk bij een aantal handelingen onder begeleiding helpen.
Ja het haar is altijd al dood ( sorry ) met de kern Vh haar of met het totale haar veranderd helemaal niks . En dat het haar door je beschadigt zou worden maak je daar niet druk over . Het is toch max maar voor een paar dagen . Tips Sorry Vd bemoeienis . Mensen in de laatste fase hebben vaak vet haar . Neem droog shampoo mee En zorg dat je weet hoe je dat uit kamt ( borstel met nylon kous of borstel met watten er in geslagen ) Dan doe het kapsel zo als gebruikelijk . Hou er wel rekening mee dat tussen de op baringen de persoon vaak de koeling in gaat ( condens aanslag ) haar blijft hygroscopisch ( trekt vocht aan ) spuit wat lak maar weinig anders plakt het en stort in elkaar en kan je er niks meer mee . Zie het als een laatste eer er is niks engs of geks aan . sterkte er mee .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het enige dat een ongetraind persoon mag doen, is toekijken, aanwijzingen geven en als de getrainde kapper het toestaat helpen onder begeleiding van de hiervoor getrainde kapper/haarstylist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn ervaringen zijn dat ik na dat het afleggen ( sorry ) daarbij ook geholpen gewoon Mn gang mocht gaan . Ik kan dat zelf alleen bij een persoon die mij zeer na heeft gestaan .
Uiteraard kan dit zeer zeker , zoals voorganger zegt is haar in feite al dood , tevens maakt de vraag van uw vriendin het antwoord al zelf , indien dat niet mogelijk zou zijn zou zij het mogelijks ook niet gevraagd hebben . Daarnaast zal een overledene , volgens wens van familie en of vrienden worden opgebaard ( laatste groet etc ) om afscheid te kunnen nemen ' in schoonheid ' , vaak hoe het individu er meestal uitzag of net bijzonder opgemaakt zoals het individu dit gevraagd heeft . Een overleden persoon , al dan niet nog herkenbaar kan ook met gesloten kist worden begraven waarbij deze alleen gewassen en soepel gemaakt is , haar zal dan ook niet bijzonder opgemaakt / verzorgd worden , wel gewassen .
U kan een overleden vriendin zeker die laatste wens alsnog vervullen als u ook stevig genoeg in de schoenen staat om haar zo te zien en vooral aan te raken , dit laatste kan vaak net positief of negatief effect hebben en evenzeer zou , indien U dat niet ziet zitten , uw overleden vriendin begrip hebben gehad hiervoor . hoop hiermede u van antwoord te mogen dienen . MVG