wat is een dode punt van een haar ?

Ze zeggen wanneer je een dode punt hebt dat het haar niet meer verder groeit

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Haar
1.1K

Het beste antwoord

Beetje onzin. Je haar is eigenlijk al dood (dood materiaal) op het moment dat het uit je hoofd komt. Als dat niet zo was, zou je het ook niet kunnen knippen.

Dood materiaal betekent ook dat het zich niet meer herstelt. En zoals alle vezels - want dat zijn het eigenlijk ; een soort lange wolvezels - slijt het in de loop van de tijd. Door kammen, wassen, drogen, fohnen, shampoo en verzorgingsproducten veroudert en slijt je haar heel erg snel. Bovendien wordt het er dunner van, en hoe dunner de haar, hoe eerder hij breekt, hoe korter hij blijft.

Bovendien heeft elke haar een maximale lengte. Als die bereikt is, groeit hij niet meer verder, en zal na een rustfase (die wel heel lang kan zijn) uiteindelijk uitvallen en plaats maken voor een nieuwe haar. Hoe lang je haren worden hangt vooral af van je genen, en kun je maar minimaal beinvloeden door je voeding en de manier waarop je het verzorgt.

Dode punten betekenen in de regel dat je haar aan de onderkant zo oud / versleten is, dat het er niet meer mooi uitziet. De uiteinden kunnen letterlijk splijten en je haar zal aan de onderkant pluizig en springerig worden. Het beste dat je dan kan doen is er een stukje afknippen. Je haar zal vanzelf weer groeien en ziet er dan weer een stuk beter uit.

Afhankelijk van hoe ernstig je je haar mishandeld (waarbij shampoo , plastic en stalen borstels en fohn de grootste boosdoeners zijn), zul je eerder ' dode' punten krijgen, dus bij korter haar., Heb je goed verzorgd , gezond haar dan zal het een stuk verder kunnen groeien EN langer mooi blijven, ook als de maximale lengte bereikt is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Haar groeit trouwens vanuit het haarzakje bovenaan en niet vanuit de onderkant. Je kunt je haar heel kort al zodanig mishandelen / blonderen / permanenten / kleuren / krullen / stylen whatever dat het op tien centimeter al begint te pluizen (moet je wel je best doen, maar je ziet ze af en toe). Toch kan het dan nog langer worden. Maar mooier wordt het er niet op. dat zie je vooral bij vrouwen die al jaren en jarenlang hun haar ontkleuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een gespleten uiteinde. Haar is op zich al dood materiaal. Maar als de punten gespleten zijn dat kan het haar niet langer meer worden. Dat moet bijgeknipt worden, en dan kan het weer verder.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor deze info
Amadea
9 jaar geleden
En dank voor alweer een ongemotiveerde negatieve duim.