sinds ik dinsdag mijn oksels met een ipl laser heb laten ontharen heb ik vlekjes in mijn zichtvermogen. gaan deze klachten vanzelf weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Haar
3.4K

Antwoorden (4)

Ik zou het aan de huisarts vragen, die heeft er wel verstand van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had jegeen brilletje op dan? Want je mag er niet in kijken! Als ik jou was zou ik langs de huisarts gaan als t niet weggaat. Is wel erg lang vanaf dinsdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je behandeld word moet je een bril op! Ogen gesloten houden is niet voldoende.
Had je geen bril op dan? Ik hoop van wel ...

Of deze vlekken weg gaan kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Net als ik ook niet met 100% zekerheid kan zeggen of ze wel weg gaan.
Wanneer je zonder beschermende bril in het licht hebt gekeken kan je retina (netvlies) blijvend beschadigd zijn, waardoor deze 'vlekjes' ofwel scotomen nooit meer weg gaan.
Het kan ook zijn dat het een klap heeft gehad maar het wel weer over gaat. Zo is in de 19e eeuw de Belgische fysicus Joseph Plateau drie weken blind geweest nadat hij in de zon heeft gekeken.

Wat ik graag zou willen weten is of het beweegt als je er naar probeert te kijken? Dus beweegt het dan mee als je naar de vlekjes probeert te kijken of blijft het op één en dezelfde plaats?

Ik zou contact opnemen met bij de arts waar je bent geweest, of eigenlijk nog beter bij een opticien, het liefst waar een optometrist in dienst is. Die kan je verder helpen/informeren. Of eventueel je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als specialist op lasergebied moet ik mijn bezorgdheid uitspreken.
Op een of andere manier is laserenergie in je ogen beland, het feit dat je de vlekjes detecteert, geeft aan dat de beschadigingen niet gering zijn, normaal vullen je hersenen kleine blind spots op, waardoor ze moeilijk ontdekt wordt.
Ik zou een verwijzing naar de oogarts vragen, deze kan het netvlies controleren op beschadigingen, deze zijn te zien als witte vlekjes op het netvlies.
De persoon die je onthaard heeft moet haast wel een (flinke) fout gemaakt hebben in de procedure, de ogen zijn niet voldoende beschermd geweest, of dat aan de bril (mogelijk verkeerde veiligheidsspectrum), de afwezigheid van een bril, de mogelijk veel te hoge energie van de flitsen, reflectie van de lichtenergie, het is voor mij moeilijk te overzien wat er fout moet zijn gegaan.
De afstand en de hoek tussen de laserflits en de ogen,
zouden normaal gesproken met goede bril en afwezigheid van reflecterend materiaal absoluut voldoende moeten zijn.
Hoe dan ook, aan je sumiere verhaal valt af te leiden dat er iets flink fout gegaan is.
De behandelaar MOET gecontroleerd worden, zowel op
kwalificatie, materiaal als procedure.
Wat betreft de beschadigingen, ben ik bang dat de vlekken weliswaar verdwijnen (je hersenen vullen het beeld in) maar de schade aan de ogen is waarschijnlijk onomkeerbaar en dus ook het effect op zje werkelijke zichtvermogen (visus).
Je doet jezelf EN de behandelaar, alsmede andere
gedupeerden zwaar tekort als je dit niet zeer snel aanpakt.
Vooral ook de behandelaar zelf kan al flinke schade opgelopen hebben.
Dat moet zo snel mogelijk stoppen.
Ofschoon mijn verhaal gebaseerd is op kennis en kunde
kunnen daar geen rechten aan ontleend worden en moet het als de weergave van een persoonlijke mening
gezien worden.
Wel heb ik meer dan 30 jaar ervaringsdeskundigheid met lasers van aller aard/vermogen en spectrum en inzicht op de impact van laserenergie op weefsel en ogen.