Waarom vinden we grijze haren eigenlijk vreselijk?

Al spreek ik nu even voor mezelf hoor. Ik noem ze zelf witte haren, klinkt iets beter ;-)
Ik ben nog helemaal niet oud, 32, maar nu al witte haren... :-(
Dat wordt toch verven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Haar
2.2K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk, elk grijs haar is eigenlijk gewoon wit, maar door de andere haren er omheen lijkt het grijs.
Waarschijnlijk vinden wij dit zo erg omdat het één van de eerste tekens is van onze sterfelijkheid. In onze maatschappij is ouderdom niet wenselijk, we willen allemaal zo lang mogelijk jong blijven, en grijze haren passen hier niet bij.
Net als rimpeltjes, mindere conditie, en een buikje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik werd al grijs toen ik in de 20 was. Ik heb het maar laten gebeuren. Als je donker bent en dus vroeg grijs wordt, krijg je wel mooi grijs haar.

Verschillende kapsters zeggen tegen mij "mevrouw niet verven hoor, u heeft zulk mooi grijs haar". Ik vind het zelf ook mooi.

Waarom zou je niet grijs mogen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook aan het kapsel liggen. Grijs haar met een sportief kapsel, vind ik erg mooi. Lang grijs haar vind ik niks, dan lijk je net een heks. Persoonlijke mening natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 25 en beginnend grijs en nu 54 en ook helemaal wit
Wat eefst aangeeft klopt, dan moet je echt een pittig kapsel hebben :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.
omdat het een teken is van ouderdom. nouja ouderdom? niet meer heeel jeugdig. en sommigen vinden dat erg en moeten er nog aan wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grijs haar wordt gewoonlijk geassocieerd met ouderdom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast een gladde,rimpelloze huid zijn glanzende haren, witte tanden en een soepel slank lichaam tekenen van 'jong en in de kracht van je leven'. Grijze haren passen niet in dit plaatje, dus die trekken we er in eerste instantie uit, en als dat onbegonnen werk wordt, verven we ze.
We blijven tegenwoordig veel langer 'jong' dan vroeger : kijk maar eens naar de foto-albums van je moeder en je grootmoeder, en nog verder terug, als je die hebt.
Iemand van 50 was een eeuw geleden bijna bejaard, en stond ahw. al op een zijspoor. Kan je van de hedendaagse 50-gers (generatie Woodstock en slapen in het Vondelpark ed.) nou niet bepaald zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor creatiefje
Veel menschen zijn erg bang om oud te worden. Dat is omdat men oud worden associeert met verval, nutteloosheid, niets meer kunnen en tenslotte de dood. Als men die associatie maakt, schijnen grijze haren niet meer tot de vreugen des levens te behoren.
Als men echter ouderdom associeert met opgedane (levens)wijsheid, geduld en waardigheid, komt de grijze haardos ineens in een totaal ander daglicht te staan.

Vraagt uzelve maar eens af welke beweegredenen men heeft om de haren te laten verven: meestal is dat omdat men het uiterlijk niet accepteert zoals het in werkelijkheid is. Met andere woorden: men houdt zichzelf en andere menschen voor de gek!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wie heeft jij gezegd dat men "grijze haren" vreselijk vind? Volgens mij valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe licht het niet aan de kleur. Het komt omdat het een teken is van ouderdom. Mensen schamen zich ervoor en daarom wordt het waarschijnlijk als vreselijk ervaren. Aangezien je pas 32 bent lijkt mij het inderdaad ook erg vervelend maar als het maar een paar haartjes zijn die 'wit'zijn lekker laten zitten.
Als je namelijk je haar blijft verver is dat ook erg slecht voor je haar en kun je zelfs heel dun haar krijgen en in het ergste geval zelfs kale plekken. Een vriendin van mij verft haar haar nu al heel wat jaren en begint nu al kale plekjes te krijgen terwijl ze pas 22 is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de term vergrijzing. Daardoor associeer je grijs haar meteen met oud. Mijn vader is 75 en heeft prachtig grijs haar; dus niet bij iedereen is en staat het vreselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb het verven ooit opgegeven. Na uitgroei kwam er een bos prachtig glanzend wit haar te voorschijn.
Nooit geweten dat er onder al dat verven zoiets prachtigs zat...wat een verspilling van tijd en geld :-)
Toegegeven.. ik ben veel ouder dan jij, maaar wit hoeft niet persé ouder te maken. Een vriendin van me werd al voor haar 30e spierwit en draagt het haar opgestoken, het is een blikvanger en het geeft haar een enorme uitstraling

Het kan me niet veel schelen als het me ouder maakt, al weet ik dat het niet zo is..
Ik voel me bevrijd van de jarenlange maandelijkse gang naar de kapper in strijd met de "terreur" van het GRIJZE HAAR.

Was ik maar eerder zo wijs, toen ik 30 was bijvoorbeeld ...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ons geleerd dat het NIET grijs mag zijn, grijs is verwerpelijk, grijs is oud, dus ook hier reclamejongenswerk... En we geloven die lui, zij maken reclame dat grijs uit is en wij geloven het allemaal...

Grijs worden is een heel natuurlijk proces wat iedereen als die de tijd van leven krijgt, mee te maken krijgt... Wat is er mis aan dat waar je niets aan kunt doen? Totaal niets, dus schaam je niet en doe er niets aan, wees eerlijk en laat jezelf zien zoals je bent, dan kun je daar nu al mee beginnen ook al ben je nog lang niet grijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grijs haar vind ik juist charmant, ik vind ze niet vreselijk. Men vindt het vreslijk omdat er gezegd wordt dat je van zorgen grijs wordt en als je oud en grijs bent dan .........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem het tegenwoordig maar "natuurlijke coupe soleil":P Bij mij steken ze ook steeds meer de kop op, hoewel ik nog best veel donkere haren heb, maja 46 is toch niet meer piep-jong... Ik zal nog wel meer piepen voordat ik een krakende ouwe muts ben. Ik vind het wel vreemd dat ik niet (meer) zo jong ben als ik me voel.

Oud WORDEN vind ik niet zo'n groot probleem, maar oud ZIJN... Brrrrr! Dingen niet meer zelf kunnen, afhankelijk zijn van de zorg van anderen, die beslissingen over je nemen... jakkes.

Trouwens, als ik kijk naar de ellende tegenwoordig in de zorg... IS er dan nog wel zorg voor ouderen als ik aan de beurt ben? Dat vind ik een eng idee...
14 jaar geleden
grijze haren vreselijk?welnee...wees er blij mee..hoeveel menen zijn er niet kaal?of verliezen hun haar vanwege chemokuren....wees dankbaar dat dit jou (nu) niet overkomt en laat je haren mooi in zijn natuurlijke kleur op je hoofdje prijken....
mijn schoonmoeder zegt altijd:Grijs haar moet je verdienen...dus heb je het goed gedaan in je leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beter een gezonde bos grijs haar, dan een ongezonde door jarenlange verfbeurten verpest haar.
want als je eenmaal begint te verven....dan lijkt het wel of je steeds weer sneller moet verven bij nieuwe uitgroei, maar ook als je vaak allerlei middeltjes voor je haar gebruikt.
daar gaat die verf ook eerder van uit je haar.
een hele goede voedzame verf komt gauw op 12 euro als het niet meer is,als je het zelf wil doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooroordelen !
Ik ben op mijn 14de beginnen "vergrijzen"; verv al sinds mijn 20ste. Ik word binnenkort 40 en ik heb besloten te stoppen met verven.
Mooi grijs is niet lelijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een teken dat je ouder wordt, en veel mensen vinden jeugdigheid begeerlijk.

Sommige mensen vinden het niet erg, hoor. Bij sommige mannen en vrouwen staat het ook gewoon goed, bijv. bij George Clooney . Het heeft ook wel een charme als je het accepteert. Vrouwen vind je wat minder snel met grijs haar denk ik, omdat vrouwen over het algemeen meer waarde hechten aan jeugdigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vrouw en veel mensen in haar familie hebben spierwit haar. Dat ziet je niet veel, maar je uiterlijk wordt er jeugdiger door.