waarom knippen vrouwen hun haren af als ze ouder worden?

En dan heb ik het niet eens over heel oude vrouwen. Is het enkel praktischer en geven ze minder om het mooi zijn? Of vinden ze het mooier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Haar
16.8K
Antoni
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook al heel lang af. Wat een goeie vraag is dat!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Gelukkig ben ik niet de enige die dat was opgevallen!

Het beste antwoord

Misschien om het gezegde: " aan de achterkant lyceum en aan de voorkant museum". Toevallig had ik het er met mijn zus, die 10 jaar jonger is, over. Zij vindt dat oudere vrouwen kort haar horen te hebben en ik (56 jaar) vind van niet.
Ik voel me mooier met halflang haar, wel van voren opgenomen met een speld, zodat het niet in m`n gezicht hangt. Ik voel mij met kort haar miezerig en ik vind het heel vervelend om steeds naar de kapper te moeten. (nu knipt een vriendin het en ik verf het zelf).
Toch voel ik wel wat druk van sommige andere vrouwen die zeggen dat kort veel vlotter staat, maar mijn dochter zegt dat het waarschijnlijk jaloezie is en dat dit langere haar gewoon meer bij mij past dan die standaard kapsels.

Ik wacht dus nog maar met mijn haar kort te laten knippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

ik heb altijd lang haar gehad, tot een jaar of 3 terug (ben nu 52).
op een gegeven moment vond ik het geen goede combi meer, het haar jeugdig in een paardenstaart, bij een ouder wordend gezicht.
heb m'n haar nu superkort, en vind het wel kek staan :)
14 jaar geleden
Misschien omdat ze het beter vinden stan dan lang haar ? Persoonlijk pieker ik er niet over ; nu niet en over dertig haar denk ik ook nog steeds niet. Alleen merk ik wel - ik ben nu net over de veertig - dat ik het vaker begin op te steken en minder vaak in een paardenstaart draag. Ik heb daar niet echt een goede reden voor ofzo trouwens. Kan ook gewoon met het warme weer te maken hebben ; lang haar is warm in de nek.

Maar ik ben veel te lui om elke ochtend eerst ik weet niet hoe lang met mijn haar aan de slag te gaan, dus dat korter dan de schouder was eens, nee, twee keer in mijn leven, maar noooooooit weer. Ik denk dat ik als ik oud en grijs ben, nog steeds met een lange paardestaart loop. Of opgestoken voor net. Past ook wel bij me.

In tegenstelling tot wat mensen denken is kort haar veel bewerkelijker en tijdrovender dan lang haar ; het niet meer de energie of kracht in de handen of lenigheid in de vingers hebben of wat dan ook om lang haar te kunnen onderhouden zal dus niet de reden zijn. Eerder verandert vermoedelijk hun smaak ; die enkele oudere dame met echt lang haar is inderdaad vaak wel van een ander 'type' dan de omringende grijze permanentjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen doet dat. Ik ken genoeg oudere vrouwen met lang haar. Maar sommige vrouwen doen dat omdat bij het ouder worden het haar minder mooi wordt, droger, doffer. En dan staat kort haar mooier. Dat is makkelijker te verzorgen en dan lijkt het haar gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Waarschijnlijk omdat lang haar geassocieerd wordt met jeugdigheid en ze het gevoel krijgen dat 'het niet meer kan'. Ook kan ik me voorstellen dat het wat lastiger wordt om het te wassen en te verzorgen op oudere leeftijd. Als je jonger bent neem je dit graag voor lief en kost het minder energie.

Als je haar dunner wordt bij het ouder worden zou het ook zeker een overweging kunnen zijn om het korter te knippen.

Lang haar bij ouderen maakt vaak een wat minder frisse en energieke indruk dan een korter koppie met meer volume. En wat doe je met lang haar? Laat je het hangen (lijzig), kies je voor een paardestaart (te jeugdig) of steek je het op (ouderwets)? Met lang haar moet je vaak 'iets' doen zodat het er leuk uit blijft zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dat zou ik ook zeggen.
Misschien omdat op oudere leeftijd, het haar van vrouwen toch vaak wat dunner word En je met wat mousse, in een korte coupe wat meer volume krijgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het haar bij ouder worden vaak dunner wordt.
Bij mannen kan het uitvallen bij vrouwen kan het dunner worden. Daarnaast kan ik me een praktisch aspect voorstellen. Al is lang haar wel mooier. Dat is een opvatting Als je ouder wordt is mooi misschien ook minder van belang. Al zullen een aantal dames dat zeker tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon, omdat lang grijs haar er absoluut niet uitziet.
En opgestoken grijs haar? Dat is een totaal goor gezicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een paar jaar na (van ong. mijn 33e-36e) heb ik altijd kort haar gehad, en oh wat is dat makkelijk. Vond het lange haar vreselijk te onderhouden, had het altijd op een staart en hoewel ik vond dat ik het geprobeerd moest hebben had ik er totaal geen moeite mee het weer af te laten knippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak vind ik vrouwen, die hun haar voor een filmrol afknippen, er met kort haar véél aparter uitzien dan met lang haar. Hun gezichtsvorm en hun ogen spreken veel meer, en als ze het dan weer langer dragen, vind ik ze er vaak lijzig en eerlijk gezegd ook ouder uitzien dan toen ze het kort hadden.
Voorbeelden :
Victoria Principal (Pam uit Dallas)
Halle Berry (Bond girl)
Rachel Ward (Maggie uit de Thornbirds, supervlot en geëmancipeerd in Against all Odds)

Misschien heeft dat ermee te maken : vrouwen met kort haar (vaak afgeknipt nadat ze door een man gedumpt zijn), hebben waarschijnlijk in de ogen van mannen die lang haar veel mooier vinden, een uitstraling van onafhankelijkheid, en hun eigen boontjes kunnen doppen, geen man "nodig" te hebben.
Als je jong bent, wil je graag net als alle anderen zijn, vooral niet opvallen. Als je dat juist wél wilt, omdat je als volwassene goed in je vel zit, en doordrongen bent van het feit dat je een uniek individu bent, kies je dus misschien óók voor een opvallende haarcoupe.
Want een paardenstaart is nou niet echt opwindend, en maar weinig vrouwen hebben een dusdanige haarpracht dat het een feest voor het oog is, als het los in de wind waait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk gezegd +1
Omdat het steeds moeilijker wordt om te bukken zodat ze onder hun eigen haar uit kunnen kijken om te zien waar ze lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat veel vrouwen die in de overgang raken hun haar kort(er) laten knippen. Lang haar is erg warm en alle verkoeling is dan welkom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal doen moeders het.
kinderen gaan erin hangen, en je heb er geen tijd meer voor.
meestal gebeurt het pas na de komst van het 2e kind.
wanneer de vrouw echt geen tijd meer heeft voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat lang haar jeugdigheid impliceert.
Als vrouwen ouder worden is het contrast met dat lange haar vrij groot en dat ziet er niet meer natuurlijk uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je eens voor dat iemand jou, met je lange blonde lokken naroept: hey lekker ding!
En je kijkt om, toch stiekem blij verrast....en er wordt gezegd: oh sorry mevrouw!;-)

Het staat idd niet meer mooi. En het benadrukt juist het ouder wordende gezicht. Daarbij zijn niet alle soorten grijs haar mooi. Zeker niet als lang haar. Vaak vergeeld dat of krijgt een gorige kleur. Ook is grijs haar vaak erg droog en stug; als je dan lang haar hebt wordt het al snel een bos stro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha...probeer het uit! Ik geloof niet dat je daar wanhopig voor hoeft te zijn hoor! IK ben dat in ieder geval niet....... en (als ik zeker weet dat het voor mij is bedoeld) ik kijk met heel veel plezier om! De tijd dat ik me daardoor beledigd hoorde te voelen ligt al lang achter me.
Je haar wordt dunner als je ouder wordt. Dus ikzelf (49) draag het liever korter. Als het een beetje te lang wordt ga ik er erg deuzig uitzien. Met een kortere coupe zie ik er toch wat pittiger uit. Daar ik makkelijk te föhnen haar heb en het zelf redelijk in model kan brengen moet het wel goed geknipt zijn. Als je lekker dik haar hebt kun je het opsteken. Ik heb extencies gehad (140) en dacht er langer en voller haar mee te hebben om op te steken. Ben gelijk een hoop geld en een illusie armer geworden.