Kan je echt grijze haren van de zorgen krijgen?Of is dat een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Haar
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze gaat verfen wel ja..

Het beste antwoord

kijk maar eens hier
http://www.kapsels.net/tips3/grijs-haar.htm
groetjes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je krijgt grijze haren als ze zo hol worden dat de capillaire werking van vocht en kleurstoffen niet meer kan, dan wordt die leeg en holle lege haren zien er grijs uit...

Het fabeltje is inderdaad dat dat gebeurt door de zorgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een haar is geen rietje ;o) tweede alinea klopt wel.
Er zijn aanwijzingen dat grijs haar door stress zou worden beïnvloed. Mensen die een lange periode van spanning en bezorgdheid doormaken kunnen, over een periode van tijd, grijze haren opmerken die geleidelijk in aantal toenemen. Ondervoeding, zorgen, shock, diep verdriet, stress en andere soortgelijke factoren kunnen de productie van melanine ook vertragen, wat kan resulteren in grijs haar. Ernstige ziekten kunnen de productie van melanine ook tegenhouden of beïnvloeden. Echter, de wetenschappers zijn tot op heden nog niet in staat de volledige oorzaken van deze verandering in kleur van het haar te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees dit: http://www.nu.nl/wetenschap/2134304/grijs-niet-veroorzaakt-stress--.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook op gezondheid.be staat: Je krijgt geen grijs haar van de zorgen, door stress of een slechte voeding: of je grijs haar krijgt is grotendeels genetisch bepaald. Omgevingsfactoren spelen nauwelijks een rol. Dat zeggen Deense wetenschappers (gepubliceerd PLoS One). Ze bestudeerden meer dan 200 identieke en niet-identieke vrouwelijke tweelingen tussen 59 en 81 jaar. Ook haaruitval is grotendeels genetisch bepaald. Bij haarverlies boven op het hoofd spelen omgevingsfactoren een grotere rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt rick, ik werd op mijn 25 ste al grijs, met als gevolg dat ik nu wit ben!
Het zat aan mijn vaders kant, allemaal witbollen :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o.ja...ik heb ook de kleur van mijn vader ge-erft inmiddels...
peper en zout kleurtje...maar ik zit er niet mee..+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh nee, ik ook niet , integendeel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25 is natuurlijk wel erg jong om al grijs te worden. Vooral voor een vrouw; toch vervelend denk ik... Als is dit natuurlijk te verbergen door verf :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik 25 was , was coupe solei ( witte plukjes in het haar) in de mode, ik had ze van nature :)
Nu ben ik inmiddels weer 29 jaar verder Rick en is mijn haar mooi wit, met aan de zij en onderkant donkerder.
Velen denken dat ik het zo heb geverfd... ;-)
Volgens Elizabeth Blackburn en Elissa Epel van de Universiteit van Californië wel. Zij deden onderzoek onder 58 vrouwen. Daaruit bleek dat vrouwen die veel stress hebben sneller oud worden. Daardoor zijn ze ook eerder grijs. Constante druk vermindert het vermogen van cellen om zich te vernieuwen, denken beide artsen. Dat versnelt het verouderingsproces soms met wel 10 jaar. Het idee dat iemand door een schokkende gebeurtenis in één keer grijs of wit wordt, is overigens een broodje-aap.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het krijgen van grijze haren is genetisch bepaald, net als het krijgen van een kaal hoofd (behalve als dat laatste wordt veroorzaakt door bestraling of medicijnen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt geen broodje aap dat je door stress of schok plotseling grijs kunt worden. Ik heb het zelf meegemaakt bij een kennis. Toen hij hoorde dat zijn zoon door een ongeluk om het leven was gekomen is hij in twee dagen tijd van een beetje grijs, volledig grijs geworden. Dus het kan wel degelijk.