Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Mijn vliegreis is geannuleerd, wat kan ik doen?

Het is momenteel zo druk op Schiphol, dat verschillende luchtvaartmaatschappijen hun vluchten moeten annuleren. Als jouw vlucht geannuleerd wordt, zijn er verschillende dingen waar je als consument recht op hebt. Lees hier wat je rechten zijn en wat je kunt doen als jouw vlucht geannuleerd wordt!

Tekst gaat onder de advertentie verder.

Waarom is het zo druk op Schiphol?

Je hebt het de afgelopen tijd ongetwijfeld al regelmatig op het journaal gezien of van mensen om je heen gehoord: Schiphol heeft het te druk. De drukte op de luchthaven heeft niet alleen te maken met alle vakanties, ook met enorme personeelstekorten. De luchthaven spreekt zelf van overmacht en zegt er alles aan te hebben gedaan om dit te voorkomen. Echter is het volgens vakbondsbestuurder Herrie Hoogenboom te wijten aan het lage uurloon van het grondpersoneel. Er is daarom minder personeel dat wil en kan werken op Schiphol.

Wat moet je doen als jouw vlucht is geannuleerd?

Een luchtvaartmaatschappij mag je vlucht annuleren, mits ze dit minimaal 2 weken van tevoren laten weten. Hoor je het pas later? Dan heb je recht op een vergoeding van extra gemaakte kosten en eventuele verzorging ter plaatse. Denk aan eten en drinken als je al op de luchthaven bent. Ook heb je recht op een alternatieve vlucht - of anders een vergoeding voor het omboeken. Heb je liever je geld terug? Dat kan ook! Je mag zelf kiezen of je een nieuwe vlucht wilt of liever geld terugkrijgt.

Ook kan het zijn dat je recht hebt op een compensatie in de vorm van geld. Dit kan variëren van € 250 tot € 600. Wanneer je hier recht op hebt, verschilt per situatie én vliegmaatschappij. Meld je in elk geval bij de maatschappij waar je mee zou vliegen. De andere kosten ten gevolge van het annuleren van je vlucht, zijn wel voor eigen rekening. Denk aan de annuleringskosten of het omboeken van je hotel.

Mijn luchtvaartmaatschappij wil niet meewerken, wat nu?

Kom je er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan kan je via een organisatie een claim indienen.
TIP: je kunt gebruik maken van Vlucht Claim Service, dit is opgericht door de Consumentenbond. Er zijn ook nog andere juridische hulpverleners die gedupeerde passagiers bijstaan. Denk aan EUclaim, Airhelp en Aviclaim. Omdat ze werken op basis van no cure no pay, betaal je alleen maar als het lukt.

Ik heb een pakketreis geboekt en mijn vlucht is geannuleerd. Wat nu?

Als je een pakketreis hebt geboekt en je vlucht is geannuleerd, heb je dezelfde rechten als hierboven beschreven. Je staat zelfs wat sterker, omdat je aanspraak kunt maken op je hele vakantie. De aanbieder van de pakketreis heeft namelijk de verantwoordelijkheid om voor alles wat niet door kan gaan een alternatief te bieden. Dat geldt voor het hotel, de transfer en eventueel uitjes. Daarnaast word je voor de misgelopen vakantiedagen altijd gecompenseerd. Dit kan zijn in de vorm van geld of extra dagen. Het enige wat je moet doen is contact opnemen met de aanbieder van de pakketreis. Zij leggen je dan uit wat je kunt verwachten.

5 vakantietips voor de zomervakantie

  1. Probeer de drukte in de zomer te vermijden. Kijk of je kunt vliegen via een andere luchthaven;
  2. Boek een pakketreis. Zo ben je gedekt voor de kosten van je hotel, transfer en andere zaken; 
  3. Kijk ook eens naar andere vervoersmogelijkheden;
  4. Bekijk extra goed de voorwaarden van je reis- en annuleringsverzekeringen;
  5. Boek altijd met je creditcard. Dan heb je extra bescherming om de betaling terug te draaien.

TIP: wist je ook dat je een compensatie kunt aanvragen als je vlucht minimaal 3 uur vertraagd is?

Wat als mijn vlucht verzet is, maar ik het hier niet mee eens ben?

Als een luchtvaartmaatschappij 2 weken van tevoren laat weten dat ze jouw vluchttijden gewijzigd hebben, heb je helemaal nergens recht op. Dit is het recht wat een luchtvaartmaatschappij heeft. Ook als je een dag later vertrekt dan gepland, moet je dit accepteren volgens de Consumentenbond. Bij een vakantie is een gemiste dag geen ramp. Als je maar een weekendje weggaat, is dit een ander verhaal. Dan heb je wel recht op een compensatie. Het kan ook zijn dat de luchtvaartmaatschappij je een totaal andere bestemming aanbiedt. Als dit niet vergelijkbaar is, mag je de overeenkomst kosteloos ontbinden en krijg je je geld terug. Neem hoe dan ook contact op met je luchtvaartmaatschappij om de eventuele alternatieven te bespreken. Wie weet hebben ze nog wel ergens een ander plekje voor je over!

Lees ook:

Bron: NU, Volkskrant
Auteur: Ilse Bloemendal