Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Vegetarisch eten de norm? Dit is de voorspelling

Vrijwel elk restaurant heeft tegenwoordig vegetarische opties op het menu staan. Steeds meer mensen zijn immers vegetariër of flexetariër. Komt er ooit een moment dat vegetarisch eten ook de norm zal worden?

RTL Nieuws zocht het uit. 

Tekst gaat onder de advertentie verder.

Marketingstunt fastfoodketen

Wordt vegetarisch de norm? Deze vraag werd bij veel mensen opgeroepen naar aanleiding van een marketingstunt van een Oostenrijkse Burger King. Daar werd klanten bij hun bestelling gevraagd: 'wil je de burger normaal, of wil je met vlees?', waarmee ze dus impliceerden dat vegetarisch de 'normale' optie is. De stunt werd gefilmd en uitgezonden als reclame. Dit heeft veel reacties opgeleverd. Burger King wil hiermee het gesprek openen: is vlees eigenlijk wel normaal?

Volgens de fastfoodketen bestelt namelijk 1 op de 3 klanten een vegetarische burger. Dit komt doordat mensen steeds vaker vegetarisch of flexitarisch eten. Dat is ook niet zo gek, want er komen steeds meer smaakvolle, plantaardige opties op de markt. Die zijn een stuk beter voor het milieu dan vlees, iets wat veel mensen belangrijk vinden.

Vegetarisch eten de norm 'niet ondenkbaar'

Of plantaardige opties de norm worden, valt te bezien, maar is zeker niet ondenkbaar, melden verschillende experts aan RTL Nieuws. Dit heeft een aantal redenen. Het is vooral de jonge generatie die vegetarisch eet, en dit is voor veel fastfoodketens een belangrijke doelgroep. Dit soort bedrijven moeten dus mee in de trend van vegetarisch eten. Maar andersom werkt het ook: mensen kiezen het liefst voor de standaard optie. Die standaard optie is nu nog vlees, maar als de trend doorzet, kan vegetarisch op gelijkwaardige voet komen te staan. Deze kan bijvoorbeeld op dezelfde manier op het menu worden aangeboden als de vlees-optie. En dan gaan er vast nog meer mensen voor vegetarisch kiezen.

Volgens economen is voor een grote maatschappelijke verandering herhaaldelijke aandacht nodig. Door campagnes als die van Burger King, komt die aandacht er steeds meer. Het is dus mogelijk dat vegetarisch eten in het toekomst de norm wordt. 

Lees ook:

Bron: RTL Nieuws
Auteur: Quirine Brouwer