Ga naar de inhoud

Zó schadelijk zijn die witte vliegtuigstrepen voor ons klimaat

vliegtuigstrepen Bron: © Canva. Dat vliegtuigstrepen zó schadelijk zijn verwacht je toch niet? 

We weten inmiddels allemaal dat vliegen belastend is door de uitstoot van CO2, maar er blijkt een onzichtbare boosdoener te zijn die veel meer schade aanricht dan we dachten: de vertrouwde witte strepen in de lucht. Een grootschalig onderzoek, onlangs gepubliceerd in Nature Communications, werpt een verontrustend nieuw licht op de impact van deze condensstrepen.

De deken die de aarde opwarmt

Deze witte slierten, ook wel contrails genoemd, ontstaan wanneer hete uitlaatgassen bevriezen in de koude lucht op grote hoogte. Hoewel ze er onschuldig uitzien, vormen ze vaak een dunne laag sluierbewolking. Deze kunstmatige wolken werken als een deken: ze laten zonlicht wel door naar de aarde, maar voorkomen dat de opstijgende warmte van onze planeet weer ontsnapt naar de ruimte.

De cijfers uit het onderzoek onder bijna een half miljoen vluchten zijn glashelder:

  • 15% van de totale klimaatimpact van de luchtvaart wordt wereldwijd veroorzaakt door deze strepen alleen.
  • Ze verstoren de natuurlijke temperatuurbalans door nachten warmer te maken.
  • Slechts 38% van alle vluchten zorgt voor deze schadelijke strepen, afhankelijk van de luchtvochtigheid en route.

Bekijk hier een vliegtuig dat wel heel veel vliegtuigstrepen achterlaat en lees daarna verder >>

Een kleine koerswijziging met groot effect

Het goede nieuws is dat we dit probleem relatief simpel kunnen aanpakken. De onderzoekers tonen aan dat we de vorming van condensstrepen bijna volledig kunnen voorkomen door vliegroutes een klein beetje aan te passen.

Het meest opvallende advies? Het is voor het klimaat zelfs gunstiger om een vliegtuig iets om te laten vliegen (waardoor het méér CO2 uitstoot), mits daarmee het ontstaan van die warmtevasthoudende strepen wordt vermeden. De winst voor de aarde is in dat geval vele malen groter.

Tijd voor strengere regels

Met deze nieuwe inzichten in handen, ligt de bal nu bij de politiek. De Europese Commissie kijkt momenteel naar manieren om vliegen minder belastend te maken, en deze studie biedt de perfecte basis voor nieuwe regelgeving. Het optimaliseren van vliegroutes zou wel eens de snelste weg kunnen zijn naar een schonere luchtvaart.

Bronnen:

Imperial College London, Nature Communication, De Standaard, Rijksoverheid