Draai voor klassieke weergave

Powernap: Hoe vaak doe je een kort dutje en wat zijn de effecten?

Een powernap is een kort dutje in de middag dat je meer energie, alertheid en productiviteit zou moeten opleveren. Maar is dit wel zo? Is een powernap gezond? En wat zijn de voor- en nadelen van een kort dutje? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over powernapping. 

Waarom een powernap?

Je kunt om verschillende redenen moe zijn. Heb je slecht geslapen? Dan heb je waarschijnlijk te weinig slaap gehad. Of heb je slecht of weinig gegeten? Je kan namelijk moe worden als je te weinig eet of te veel suiker nuttigt. Maar wat de reden van je moeheid ook is, een goede powernap geeft je lichaam en geest hoe dan ook een oppepper.   

Een powernap - ook wel een wonderslaapje genoemd - is een korte slaap in de middag en is als kleine pauze bedoeld om snel meer energie te krijgen. Een powernap duurt ongeveer 20 minuten. Dit is net genoeg om je energieniveau op pijl te brengen, maar net te kort om in de diepe slaap fase terecht te komen en invloed te hebben op je nachtrust. Een kort dutje kan je gedurende de dag verschillende voordelen opleveren.

Wat zijn de voor- en nadelen van een powernap?

Een goede powernap geeft je lichaam een oppepper, waardoor je alles uit je dag kan halen. Een powernap:
•    Verhoogt je alertheid en concentratie;
•    Verhoogt je productiviteit gedurende de dag;
•    Zorgt voor meer creativiteit;
•    Geeft je meer energie;
•    Verminderde spanning;
•    Verbeterde cognitieve vaardigheden;
•    Zorgt voor verbetering van het geheugen en leervermogen.

Naast de vele voordelen heeft een powernap ook een nadeel. Een powernap verstoort namelijk je natuurlijke slaap- en waakritme. Het is van nature namelijk niet de bedoeling dat je overdag slaapt. Je lichaam hoort zichzelf ’s nachts op te laden, zodat je overdag energiek en productief bent. Het is dan ook niet goed als je in de middag al op bent. In dat geval is een powernap aan te raden om je energie weer terug te krijgen. Het is wel van groot belang dat je je powernap goed uitvoert. Als je zo maar even gaat liggen en je ogen dicht doet, is de kans groot dat je suf wakker wordt – en dit blijft voor de rest van de dag. Let daarom goed op hoe lang en wanneer je je powernap doet. 

Hoe zorg je voor een succesvolle powernap?

Om het optimale uit je powernap te halen, is het belangrijk dat je ontspannen bent. Slaap in een rustige, donkere ruimte, het liefst in een bed. Het tijdstip van je powernap speelt ook een rol in het hebben van een succesvolle powernap. De beste tijd voor een powernap is tussen 13:00 uur en 15:00 uur. De duur van je powernap is ook van belang. Korte powernaps verlagen namelijk je stressniveau en verhogen de productiviteit. Een langer dutje van een uur herstelt je hersencapaciteit, zodat je beter in staat bent om nieuwe informatie op te slaan. Het is aan te raden om vooraf te bedenken wat je wil bereiken met je powernap. 

De duur van een powernap

10-20 minuten: Wil je snel energie? Neem dan een korte powernap. Doe dit niet langer dan 20 minuten. Je hebt in je slaap verschillende fases. De eerste fase is de fase waarin je in slaap valt. De tweede fase, ook wel de diepe slaap genoemd, begint na twintig minuten. Zorg dat je voor de tweede fase wakker wordt, om te voorkomen dat je door wil slapen. 

60 minuten: Wil je je geheugen opfrissen? Na een slaap van 60 minuten onthoud je beter feiten, namen en gezichten. 60 minuten slapen heeft wel een nadeel omdat je uit je diepe slaap ontwaakt, waardoor je je nog even sloom en vermoeid kan voelen.

90 minuten: Wil je je lichaam helemaal opladen? Kies dan voor een slaap van 90 minuten. In deze 90 minuten heb je alle slaapfases doorlopen, waardoor je uitgerust wakker wordt. 

Slaaplekker! 

Ben jij een ochtend- of een avondmens. Lees ook waardoor jij liever vroeg op staat of 's nachts een feestje viert. 

Bronnen: Intermediair, timemanagement (slaaptekort inhalen), businessinsider, dokterdokter en altijdgoedslapen. 

Auteur: Ilse Bloemendal