Ga naar de inhoud

Nieuwe pinautomaat dwingt je fooi te geven

Update:
Pinautomaat met fooi

Fooi geven, mag je daar nog zelf over beslissen? Liever niet dus, als het aan Daniel de Boer eigenaar van koffiezaak Livingstone in Amersfoort ligt. Hij werkt met een pintautomaat die je bij het afrekenen van je bakkie koffie eerste vraagt hoeveel fooi je zijn service over hebt.

Met de nieuwe fooien functie op de pinautomaat krijg je als klant eerst een keuzemenu voorgeschoteld waarmee je kiest hoeveel fooi je wilt geven voordat je afrekent. Je hebt de keus om 10, 12, of 15% fooi te geven. Je kunt ook kiezen voor een aangepast bedrag. Op de fooienautomaat zit nog wel een knop ‘Geen Fooi’, maar wie durft daar nog op te drukken.

Gasten voelen zich overrompeld

Een bezoeker van de koffietent vertelt tegen RTL Nieuws dat hij zich door de fooienautomaat overrompelend voelde. Hij vond het even lastig. “‘Mag ik dat zelf beslissen?” Na even over dit voorval te hebben nagedacht, vond de man het toch ook wel praktisch. “Ik heb namelijk nooit geld op zak.”

Meer fooi voor het personeel

Daniel de Boer eigenaar van de fooienautomaat zegt: “Aan de ene kant vind ik het belangrijk dat de mensen zich niet verplicht voelen. Ik wil testen of de automaat werkt en de mensen het niet vervelend vinden.” De pinautomaat doet zijn werk prima. Het personeel vangt namelijk meer fooi. Dat maakt een druk op de fooienknop, gezien de magere lonen die in de horeca worden uitbetaald het overwegen waard.

Wil je geen fooi geven, dan doe je het niet

Een bezoeker zegt het te hebben aangedurfd om voor de knop ‘Geen Fooi’ te kiezen. “Fooi geef ik pas bij hoge bedragen. Voor een koffie met een stukje taart vind ik dat eigenlijk niet nodig.” “Ach je hebt nog steeds de keus”, verzucht een andere klant: “Wil je geen fooi geven dan doe je het niet.”  

Fooi geven wordt de nieuwe standaard

Met de fooienpin wordt volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels fooi geven de nieuwe standaard. “Je mag ook wat anders doen, maar dan wijk je wel af van de gedragsregel”, aldus Wessels. “Het is normaal om voor het middelste bedrag te kiezen als je 3 opties hebt. Was de service goed maar niet heel bijzonder en weet je eigenlijk niet goed wat je wilt geven dan is de middelste optie de normale keuze.”

Bron: RTL Nieuws

Meer over: