Ga naar de inhoud

Personeelstekort? Laat de klant het werk doen

Update:
Personeelstekort

Maar liefst 75 procent van de Nederlandse ondernemers is naarstig op zoek naar personeel. Bedrijven worden door personeelstekort belemmerd in hun activiteiten. Tel daarbij op dat als gevolg van personeelstekorten de werkdruk toeneemt. Het wordt tijd de hoogste tijd voor oplossingen.

En die zijn voorhanden. In het radioprogramma Stand.nl lanceerden ondernemers enkele creatieve ideeën.

Iets minder dan vorig jaar, maar hoog

Cijfers van het CBS wijzen uit  dat het tekort aan personeel weliswaar iets minder is dan vorig jaar, maar nog altijd hoog. In juli 2022 stonden er per 100 werklozen 142 vacatures open. Dat zijn nu 122 vacatures. Vooral de horeca, de transportwereld en de zakelijke dienstverlening hebben te kampen met personeelsgebrek.

Dan maar minder geschikt personeel op de loonlijst

Toename van de werkdruk doet zich met name voor in de auto- en detailhandel. Bijkomend gevolg is dat de arbeidskosten stijgen. Dat speelt vooral in de horeca. Van de bedrijven geeft 1 op 6 aan niet aan voldoende gekwalificeerde mensen te kunnen komen. 1 op de 10 ondernemers ziet zich daardoor genoodzaakt minder geschikt personeel aan te nemen. Dat speelt vooral in de industrie en bij technische bedrijven. Werknemers grijpen hun kans en proberen hun voordeel te doen met de schaarste op de arbeidsmarkt. Ze stellen hun eisen bij. 1 op de 10 ondernemers zegt die hogere eisen niet aan te kunnen.

De klant laten werken

Hoe kunnen ondernemers het probleem tackelen? Creativiteit is het toverwoord. In het radioprogramma Stand.nl vertelden ondernemers hoe zij de strijd aanbinden tegen de nijpende personeelstekorten. Een bakker uit Zwolle voerde een kortere werkweek in om het zware werk in de bakkerij aantrekkelijker te maken. Hij ging van 5 dagen van 8 uur naar 4 dagen van 9 uur. Het zette zoden aan de dijk.

In de horeca wordt tegenwoordig een beroep gedaan op de klant. Hij wordt aan het werk gezet. Bestellingen kunnen worden gedaan via een QR-code. Dat scheelt obers, tijd en geld. Er is zelfs nagedacht over een zelfbedieningstap. En wat te zeggen van een vriendenclub die aan tafel over een eigen tap beschikt. “De meeste mensen vinden dat ook leuk om te doen. Het is een funfactor”, aldus Paul Kragten, directeur Van Duijnen Horeca.

Kijk naar talent in plaats van een cv

Nick Bos, directeur van een uitzendbureau vindt dat bedrijven minder moet kijken naar wat er op een cv staat en meer naar het aanwezige talent. “Voor bepaalde posities heb je specialisten nodig, maar voor heel veel werk hoofdzakelijk motivatie.” Bos is zelfs voor een koekfabrikant personeel gaan werven zonder dat mensen eerst op sollicitatie hoefden te komen. Het concept heet open-hiring en is overgewaaid uit de VS.

ProRail pakt het personeelsgebrek aan door meer mensen zelf op te leiden en te zorgen voor een betere werkbeleving. De onderneming wijzigde het personeelsmanagement en schroefde het opleidingsbudget voor verkeersleiders fors op. Daarmee zijn meer opleidingsplekken gecreëerd. Een extern bureau kijkt naar wat gedaan kan worden om het werk bij ProRail zo te organiseren dat iedereen het naar zijn zin heeft en niet na korte tijd wegloopt.

Bronnen: CBS, Stand.nl

Meer over: