Ga naar de inhoud

Belevenisbonnen: consumentenbond twijfelt aan deze cadeaubonnen

Update:
Consumentenbond belevenisbon

Informatie op belevenisbonnen zoals Bongo, GiftForYou en Wonderbox komen niet altijd overeen met de realiteit, aldus de Consumentenbond. De belangenorganisatie heeft aangekondigd dat ze een klacht heeft ingediend tegen Bongo bij de Reclame Code Commissie.

Zeg ‘bedankt’ met een belevenisbon!

Een belevenisbon is een geweldig cadeau-idee, waarmee je verschillende ervaringen kunt schenken. Er zijn diverse thema’s, zoals wellness, gastronomie, overnachtingen en avontuurlijke activiteiten. Klinkt goed toch? Dat blijkt in praktijk niet altijd zo goed te zijn. Lees hieronder wat er mis is.

Onderzoek naar belevenisbonnen

De Consumentenbond deed een diepgaand onderzoek naar belevenisbonnen en hun beloftes. Volgens hun onderzoek belooft Bongo dat mensen die een Duizend-en-een-nacht-charmebon kopen een keuze hebben uit 5000 hotels. In werkelijkheid zijn het slechts 2750 hotels, waarvan 98 in Nederland.

Helaas, stopt de misleidende informatie daar niet. Hetzelfde fenomeen is ook te zien bij Wonderbox. Een hotelbon met de belofte om bij 700 hotels te overnachten. In werkelijkheid zijn dat 439 locaties en slechts 6 hiervan zijn daadwerkelijk in Nederland.

Een pannenkoekenbon van de organisatie belooft 2 gratis pannenkoeken, maar op veel locaties krijg je slechts één gratis pannenkoek.

Fouten bij GiftForYou en Wonderbox

GiftForYou, dat hetzelfde moederbedrijf heeft als Wonderbox, maakt volgens de Consumentenbond ook misleidende claims. De organisatie belooft 4 drankjes of een fles wijn plus een borrelhapje met hun borrelbon. Echter, slechts één locatie biedt dit daadwerkelijk zonder bijbetaling. De meeste locaties bieden slechts 2 drankjes met een borrelhapje aan, of ze geven een korting op de rekening.

Na de bevindingen van de Consumentenbond heeft Wonderbox beloofd een aantal overnachtingsbonnen niet te verkopen tot de informatie op de verpakking overeenkomt met de realiteit. Daarnaast kunnen klanten, die zich misleid voelen, hun geld terug vragen.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie

De Consumentenbond maakt zich zorgen over de huidige situatie en heeft daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen Bongo vanwege de misleidende beloftes. Tot op heden heeft Bongo niet gereageerd op de klachten van de Consumentenbond. Wonderbox en haar moederbedrijf Smartbox hebben ook nog niet gereageerd op de vragen van het ANP.

Bron: limburger, Consumentenbond
Beeld: pixelshot (Canva)

Meer over: