Bron: © Canva. Alcoholvrij bier verovert het festivalterrein.
De definitieve doorbraak van het nul-punt-nulletjes lijkt een feit. Waar alcoholvrij bier vroeger werd weggehoond, heeft het inmiddels een vaste plek veroverd in supermarkten, cafés en zelfs op festivals. De reden: de smaak is sterk verbeterd en dat maakt dat steeds meer bierdrinkers bewust kiezen voor een variant zonder alcohol.
Lees verder onder de video >>
Groei bij AB InBev en Heineken
De trend wordt bevestigd door de cijfers van de grootste bierbrouwers.
- Bij AB InBev, producent van onder meer Jupiler, Hertog-Jan en Leffe, daalt de totale bierverkoop de afgelopen 3 maanden met 1,9 procent. Toch stijgt de verkoop van alcoholvrije varianten in Europa met maar liefst 31 procent.
- Het paradepaardje is Corona Cero, de alcoholvrije variant van het Mexicaanse bier. Sinds het merk vorig jaar sponsor was van de Olympische Spelen in Parijs, is de verkoop bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Verkoop 35 procent hoger
Ook bij Heineken vormt alcoholvrij bier de grote groeimotor. Tijdens festivals als Paaspop, Pinkpop, Lowlands en het Amerikaanse Coachella ligt de verkoop 35 procent hoger dan een jaar eerder.
Volgens horecadirecteur Pieter Visser sspeelt daarbij een belangrijke rol dat 0.0-bieren steeds vaker van de tap beschikbaar zijn: “Voor 9 van onze 10 merken, waaronder Amstel, Brand en Desperados, is een alcoholvrije variant beschikbaar. Het is fantastisch om te zien dat de festivalganger alcoholvrij bier weet te waarderen, zeker nu het ook direct van de tap geschonken kan worden.”
Hoe wordt alcoholvrij bier gemaakt?
Lees verder onder de video >>
Serieuze keuze in de horeca
Ook branchevereniging Nederlandse Brouwers ziet de doorbraak. Voorzitter Fred Teeven benadrukt dat alcoholvrij bier niet langer als bijproduct wordt gezien: “Eén op de 14 biertjes in Nederland is nu alcoholvrij. We verwachten dat dit binnen een paar jaar één op de 10 zal zijn. Als cafés alcoholvrij bier een plek op de tap geven, neem je het als ondernemer serieus. Je hebt immers maar een beperkt aantal tappunten, en dat je daar een 0.0 voor reserveert, zegt alles over de vraag.”
Heineken alleen al meldt dat het aantal horecagelegenheden met een alcoholvrij bier op de tap het afgelopen half jaar met 25 procent is gestegen. Wereldwijd gaat het om 10.000 cafés, sportkantines en restaurants.
Van lacherig naar mainstream
10 jaar geleden stond alcoholvrij bier nog bekend om zijn vlakke smaak en werd er vaak lacherig over gedaan. Dat beeld is volledig gekanteld, zegt Raoul van Neer, oprichter van de webshop Ondernulpuntvijf, die zich volledig richt op alcoholvrije speciaalbieren. “Toen ik 5 jaar geleden begon, verkocht ik 10 soorten. Inmiddels bied ik bijna 400 varianten aan. Vroeger vroeg ik in de kroeg of ze alcoholvrij bier hadden. Nu vraag ik welke soorten ze hebben.”
Op festivals en bij huisfeestjes ziet Van Neer dezelfde trend: “Alcoholvrij bier is vaak als eerste op. Dat zegt genoeg: we drinken er meer van dan we denken.”
De smaakrevolutie
De omslag heeft veel te maken met de smaakontwikkeling. Waar de eerste alcoholvrije bieren vaak als flauw en broodachtig werden omschreven, zijn moderne varianten nauwelijks nog te onderscheiden van hun alcoholhoudende tegenhangers.
Lees verder onder de berichten >>
De politiek en de media hebben het warm water opnieuw uitgevonden! Geen alcohol meer! Ondertussen liggen de winkelrekken vol met kankerverwekkend processed food! https://t.co/fnYyrPFgQY
— HansDenIslander (@hanvaree) August 4, 2025
😎 bier is ongeveer enige alcoholvrije drankje dat redelijk goed gelukt is. Wijn nog niet ontdekt…
— Sia (@SiaTeresaB) August 2, 2025
Gin alcoholvrij is kruidenwater. Zelf wat opgezet met
Kruinagel, jeneverbessen, laurier en nog wat weet niets eens meer, krijg je iets soortgelijks
Arvid Bergström, biersommelier, zegt daarover: “De eerste alcoholvrije bieren smaakten naar nat brood. Dat is nu totaal anders.” De technische uitdaging zat vooral in het pilsener, legt Frits Dunnink, auteur van Het grote bierboek, uit: “Alcohol speelt een bepalende rol in de smaak van pils en Belgische blonde bieren. Zonder alcohol moest je allerlei kunstgrepen toepassen, en dat leverde vaak een matig resultaat op.”
De doorbraak kwam toen brouwers gingen experimenteren met speciaalbieren, zoals IPA’s. Dankzij de sterke hoparoma’s maskeert de smaak de afwezigheid van alcohol beter. Voorbeelden van geslaagde alcoholvrije speciaalbieren zijn Playground IPA van VandeStreek, alcoholvrije Weizen, en de wereldwijd geprezen Guinness 0.0.
Meer drinkmomenten, meer keuze
Naast de smaak speelt ook het drinkmoment een rol. Alcoholvrij bier wordt niet altijd als vervanger van een gewoon biertje gedronken, maar soms ook in plaats van frisdrank. “Daardoor neemt het aantal momenten waarop je een biertje drinkt toe,” zegt Bergström.
De consument heeft inmiddels ruime keuze. Alleen al Heineken biedt wereldwijd meer dan 50 alcoholvrije varianten aan. Volgens Vissers sluit dat aan bij de veranderende festivalcultuur: “We weten dat de voorkeur voor een bepaald bier net zo persoonlijk is als muzieksmaak. Het is onze ambitie dat in alle markten minstens één alcoholvrije variant beschikbaar is. Of je nu wel of geen alcohol drinkt: je moet als bierliefhebber altijd iets te kiezen hebben.”
Bewuster drinken
De populariteit van alcoholvrij bier past binnen een bredere maatschappelijke trend. Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlanders bewuster omgaan met hun alcoholconsumptie. Gezondheidsoverwegingen spelen daarbij een rol: alcoholvrij bier bevat doorgaans minder calorieën en maakt het mogelijk om sociale gelegenheden mee te beleven zonder alcohol te hoeven drinken.
Dat sluit aan bij internationale cijfers. Ook buiten Nederland groeit de 0.0-markt fors. Op Coachella, een van de grootste muziekfestivals in de Verenigde Staten, ziet Heineken 0.0 de verkoop met 25 procent stijgen.
Bronnen:
AB InBev, Heineken, CBS, Nederlandse Brouwers, Ondernulpuntvijf, Biersommelier
Lees wat wij eerder publiceerden over alcohol vrij bier >>
Alcoholvrij bier steeds populairder in horeca: 1 op 14 biertjes is 0.0

31 mei 2024 – Alcoholvrij bier wint snel aan populariteit in de horeca. Tegenwoordig is één op de 14 biertjes alcoholvrij. De keuze is veel ruimer geworden, met vrijwel elke brouwerij die meerdere opties aanbiedt. De smaak is aanzienlijk verbeterd, wat zorgt voor een grotere acceptatie.
Brede keuze in alcoholvrij bier
Vrijwel elke brouwerij biedt nu alcoholvrije bieren aan. Dankzij de verbeterde smaak is er meer keuze dan ooit, wat leidt tot een groter marktaandeel. Nu kan iedereen genieten van een goed alcoholvrij bier zonder in te boeten op smaak.
Meest bekende alcoholvrije biertjes en de brouwerij
- Heineken 0.0 – Heineken
- Amstel 0.0 – Amstel
- Bavaria 0.0 – Bavaria
- Grolsch 0.0% – Grolsch
- Jupiler 0.0% – Jupiler
- Hertog Jan 0.0 – Hertog Jan
- Brand Weizen 0.0 – Brand
- Palm 0.0 – Palm
- Hoegaarden 0.0 – Hoegaarden
- Affligem Blond 0.0 – Affligem
- Leffe Blond 0.0 – Leffe
- Texels Skuumkoppe 0.0 – Texels
- Radler 0.0 – Amstel
- Warsteiner Premium Fresh 0.0% – Warsteiner
- Paulaner Weißbier Non-Alcoholic – Paulaner
Verandering in stigma
Het stigma rond alcoholvrij bier is verdwenen. Waar er vroeger grapjes werden gemaakt zoals “Ben je zwanger?”, is alcoholvrij bier nu breed geaccepteerd en gewaardeerd. Volgens Meint Waterlander, directeur van de Nederlandse Brouwers, zijn de tijden veranderd. Steeds vaker zie je mensen een alcoholpauze nemen.
Groeimotor van de bierverkoop
De afgelopen 10 jaar was alcoholvrij bier de groeimotor van de bierverkoop. Tussen 2010 en 2022 steeg de verkoop met 555 procent. Dankzij de inspanningen van brouwerijen is alcoholvrij bier steeds beter beschikbaar in de horeca, sportkantines en studentenverenigingen.
Vooruitzichten voor 2024
In 2023 stabiliseerde de verkoop van alcoholvrij bier. Voor 2024 zijn de vooruitzichten minder rooskleurig door een belastingverhoging. De overheid heeft vanaf 1 januari de frisdrankenbelasting, die ook van toepassing is op alcoholvrij bier, met 196 procent verhoogd.
Overzicht Nederlandse Brouwers: alcoholvrijbier in 2023
De afgelopen jaren werd al steeds vaker een alcoholvrij of -arm bier gedronken. We zien nu ook dat er steeds meer wordt gekozen voor bier met minder alcohol erin. #alcoholvrij #biermarkt pic.twitter.com/xKhDkJScQM
— Nederlandse Brouwers (@NLbrouwers) February 8, 2024
Zo is alcoholvrij bier ontstaan en niet meer weggegaan
Sinds de komst van alcoholvrij bier, worden in Nederland steeds meer 0.0 biertjes geconsumeerd. De populariteit van deze biersoort blijft toenemen. Wat vinden we nu eigenlijk van alcoholvrij bier? Zijn twijfels terecht? En is alcoholvrij bier echt alcoholvrij? Dit is hoe het zit.
Een biertje gaat er – in ieder geval bij de meeste mannen – vaak wel in. Of ze nu op een verjaardag zijn, een voetbalwedstrijd bijwonen of sport kijken vanaf de bank. Eigenlijk op elke gelegenheid. Een aantal jaar geleden constateerde het Nationaal Preventieakkoord dat het alcoholgebruik omlaag moest. Dat was het moment waarop alcoholvrij bier werd herboren.
Een mislukte poging van Heineken
Alcoholarm bier werd al eens eerder geïntroduceerd, namelijk door Heineken in 1988 met de zogeheten Heineken Buckler. Destijds sloeg dit biertje totaal niet aan. Niet alleen omdat er (vrijwel) geen alcohol in zat, maar ook omdat de smaak niet was om over naar huis te schrijven. Niet voor niets ging de biersoort in 1993 weer van de Nederlandse markt. Door deze ervaringen hadden de meesten van ons vanzelfsprekend twijfels bij de herintroductie van een alcoholvrij biertje. Maar dat bleek niet nodig.
De vraag naar alcoholvrij bier neemt toe
Ondanks onze gereserveerde houding tegenover alcoholvrij bier, blijkt uit marktonderzoek dat de vraag jaarlijks aanzienlijk toeneemt. En dat is bierbrouwers niet ontgaan. Eén voor één besloten biermerken hun eigen variant van alcoholvrij bier te lanceren. Zo is er Amstel 0.0 (het vroegere Amstel Malt), Amstel Radler, Bavaria 0.0, Grolsch 0.0, Heineken 0.0 en Hoegaarden 0.0.
Is alcoholvrij bier écht alcoholvrij?
In Nederland mag bier 0,1 procent alcohol bevatten om het alcoholvrij bier te noemen. In sommige landen zoals Denemarken en Zweden mag alcoholvrij bier maximaal 0,5 procent bevatten. De Spanjaarden, Italianen en Fransen nemen daar geen genoegen mee en houden zich aan een grens van 1,2 procent. Je kunt naar de verpakking kijken om te controleren of het alcoholvrij is, maar zeker weten doe je het nooit. Er kan namelijk ook alcohol in frisdrank terechtkomen door natuurlijke gistingsprocessen.
Anno nu een goed alternatief
Hoewel de smaak nooit exact hetzelfde zal zijn als gewoon bier, hebben brouwers het voor elkaar gekregen om het alcoholvrije bier naar een hoog niveau te tillen. En daar zijn wij proevers het mee eens. Anno nu is 0.0 bier een uitstekende dorstlesser en een goed alternatief voor een gewoon biertje. Ideaal als je nog moet autorijden of geen alcohol kan of wil nuttigen. Bovendien is alcoholvrij bier geschikt voor vrouwen in hun borstvoedingsperiode. Tijd voor een biertje, dus.
Lees ook:
- Heb je een buikje gekregen van al dat bier drinken? Met deze kledingtips verberg je jouw bierbuik.
- Vind je alcohol iets té lekker? Dit zijn 5 tips om minder alcohol te drinken
Bronnen: Kennisinstituut Bier, Rijksoverheid