Is er wat te doen aan die witte uitslag op de buitenmuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
11.4K

Het beste antwoord

Dat wordt ook wel uitbloei genoemd.

De uitslag is goed te verwijderen. Bij 'zoutvariant' kan in de meeste gevallen de uitslag weggesppoeld worden met water. Wegspoelen werkt minder goed bij kalkuitslag en gipsuitslag.
Zolang de zouten in de muur nog niet volledig zijn opgelost zou uittreding blijven terugkomen. Dus wegspoelen is slechts een tijdelijke oplossing. Het duurt soms enige jaren voordat alle zouten zijn opgelost. Uiteindelijk eindigt dit proces vanzelf.
Uitbloei is te verwijderen met suikerwater. Maak een mengsel van water en suiker (flink zoet) en breng dit op met een borstel. De uitslag verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je kunt dit verwijderen met zoutzuur {wel van onder naar boven werken en beschermende kleding en een bril dragen} het zijn de kalkresten die in de steen naar buiten komen dit verdwijnt op de lange duur ook vanzelf
het kan ook zijn dat de muur gevoegd is tijdens een regenbui en dat er voegspecie over de stenen is heenglopen