Hoog / laag tarief energie

Als je hoog en laag energietarief hebt (dubbele meter), hoeveel zou je dan op hoog tarief (overdag) en op laag tarief ('s avonds en in het weekend) gebruiken? Zijn daar bijvoorbeeld indicaties voor?
Zijn er misschien ook GV-ers die weten hoeveel zij van elk gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Een dubbele meter is alleen in zeer uitzonderlijke gevallen rendabel. Zo moet je er rekening mee houden, dat het piektarief (overdag) hoger is dan het tarief, dat je met een enkele meter betaalt. En het voordeel begint pas als de verhouding dag/nacht(weekend) minstens 50-50% is.

De consumentenbond heeft hier al eens over geschreven, en ook Vara-Kassa heeft er aandacht aan besteed . De conclusies zijn ongeveer gelijk:
50-50% levert een besparing op van zo'n 40 Euro, en
60-40% ongeveer 10 Euro per jaar voor een gemiddeld gezin.

Als je denkt te kunnen besparen op je energierekening dmv een dubbele meter, raad ik je aan eerst de precieze tijden op te vragen bij je leverancier, en vervolgens 2 weken lang je energieverbruik van dag tot dag bij te houden. Zo heb ik het destijds ook gedaan, en voor mij was het beslist niet voordeliger.

Mocht het nèt voordeliger zijn, en je wilt een dubbele meter, zou je ook nog in je overwegingen kunnen betrekken, dat je buren het niet altijd zo op prijs stellen, als om 11 uur 's avonds de vaatwasser aangaat, en er het hele weekend wordt gewassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hangt er maar net vanaf waar je woont, vrijstaand of in een flat

Andere antwoorden (2)

Ik heb afgelopen seizoen,precies bijna evenveel hoog tarief ,als laag tarief verbruikt.
Ik moet er wel bij zeggen,de wasmachine gaat s,morgens om 6 uur aan zodat je dan in het lage tarief zit.
En wassen in het weekend natuurlijk.
Als het hoog tarief is ,dus overdag wassen we bijna nooit.
Tel je dit over een jaar uit,dan scheelt het toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons gezin bestaat uit 2 volwassen, gepensioneerde personen, dus overdag doorgaans thuis.
Laag tarief 21:00 - 07:00 uur, het weekeinde, sommige feestdagen, op jaarbasis 1900 Kwh.
Hoog tarief maandag t/m vrijdag 07:00 tot 21:00 uur behalve sommige doordeweekse feestdagen, op jaarbasis 1.200 Kwh .
Het vastrecht bij meters met enkel en met dubbel telwerk en dus het verschil in vastrecht weet ik helaas niet. Ik heb stroom van Energie Direct