trekt koolstofmonixide naar boven?

Mijn CV ketel staat op de bovenverdieping waar ik verder bijna nooit kom, slaapkamer en badkamer is allemaal beneden... Moet ik dan toch bang zijn voor koolstofmonoxide vergiftiging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Er staat een hoop foute informatie op het internet, bijv. dat CO zwaarder dan lucht is. Dat klopt niet. Het is een heel klein beetje lichter dan lucht. Maar daarmee ben je nog niet veilig op lager verdiepingen. Want als er maar genoeg van geproduceerd wordt, dan verdringt het de lucht naar beneden toe. Op een gegeven moment kan het dus ook de lucht op lagere verdiepingen verdringen.
escape
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Sorry, ontsnapping, maar ik ben het niet met je eens.
escape
13 jaar geleden
Geeft niet, maakt niet uit, laten we daar eens een mooie boom over opzetten. Ik gooi allereerst Wiki in de strijd: "Koolstofmonoxide, koolstofmono-oxide, koolstofoxide, koolmonoxide of CO is een verbinding tussen koolstof en zuurstof en een gas dat onder meer ontstaat door onvolledige verbranding van koolstof, fossiele brandstoffen of andere brandbare stoffen die koolstofverbindingen bevatten. Het is een vrij belangrijke stof in de chemische industrie. Koolmonoxide is giftig, kleurloos en reukloos. Hierdoor is het erg gevaarlijk. Het gas is fractioneel lichter dan lucht." Zo. Nu jij weer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat die koolstofverbindingen eigenlijk ook altijd zwaarder zijn lucht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De soortelijke massa (bij 0 °C en 1 Bar) van lucht is ongeveer 1,29, die van Koolmonoxide ongeveer 1,25
Dus koolmonoxide is +/- 3% lichter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor min, was niet mijn bedoeling
Als jouw c.v. ketel door een erkend installateur geplaatst is, en regelmatig onderhouden wordt, hoef jij je niet druk te maken om koolmonoxide. Maar om terug te komen op je vraag, nee, koolmonoxide is zwaarder dan lucht en zal naar beneden trekken. Daarom is het ook zo gevaarlijk, als je bedwelmd raakt val je, en dan krijg je alleen maar meer koolmonoxide binnen, waardoor je CO-vergiftiging oploopt, en als het te lang duurt ook nog sterft
(CO=koolmonoxide, ter verduidelijking).
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi duidelijk antwoord!
escape
13 jaar geleden
Nee, CO is een tikkeltje lichter dan lucht. Zie boven. (niet op zolder, maar hierboven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dus! co-meters hangen nooit aan het plafond!!! http://www.firstalert.eu/be-nl/klantenservice/faq/koolmonoxide-melder Q: Hoe hoog moet mijn CO-melder hangen? U kunt de CO-melder het beste plaatsen op ongeveer 1.5 meter van de vloer zodat u deze gemakkelijk kunt zien. Koolmonoxide is ongeveer even zwaar als lucht en verspreidt zich gelijkmatig door de kamer/het huis. Kies een plek waar de CO-melder schoon blijft, uit de buurt van kinderen en huisdieren. Lees de handleiding voor de specifieke installatievereisten.