trekt koolstofmonixide naar boven?

Mijn CV ketel staat op de bovenverdieping waar ik verder bijna nooit kom, slaapkamer en badkamer is allemaal beneden... Moet ik dan toch bang zijn voor koolstofmonoxide vergiftiging?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er staat een hoop foute informatie op het internet, bijv. dat CO zwaarder dan lucht is. Dat klopt niet. Het is een heel klein beetje lichter dan lucht. Maar daarmee ben je nog niet veilig op lager verdiepingen. Want als er maar genoeg van geproduceerd wordt, dan verdringt het de lucht naar beneden toe. Op een gegeven moment kan het dus ook de lucht op lagere verdiepingen verdringen.

Als jouw c.v. ketel door een erkend installateur geplaatst is, en regelmatig onderhouden wordt, hoef jij je niet druk te maken om koolmonoxide. Maar om terug te komen op je vraag, nee, koolmonoxide is zwaarder dan lucht en zal naar beneden trekken. Daarom is het ook zo gevaarlijk, als je bedwelmd raakt val je, en dan krijg je alleen maar meer koolmonoxide binnen, waardoor je CO-vergiftiging oploopt, en als het te lang duurt ook nog sterft (CO=koolmonoxide, ter verduidelijking).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100