als er 's winters geen blaadjes aan de bomen zitten zou er toch ook veel minder zuurstof moeten zijn in die regio. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.7K

Het beste antwoord

Ja, dat is zo. Hoewel - er is een heel klein beetje minder zuurstof, zo weinig dat je niet mag stellen dat er veel minder zuurstof is.

Hieronder staat een plaatje dat de concentratie CO2 gedurende drie jaar weergeeft. Je ziet er duidelijk de variatie in. (En je ziet er de stijging in die door de mens wordt veroorzaakt).

De lucht bevat echter maar heel weinig CO2, en veel meer zuurstof. Als het CO2-gehalte in de winter stijgt met 2% (ruwe schatting vanuit het plaatje), daalt het zuurstofgehalte slechts met 0,03% - domweg omdat er ruwweg 60 keer zoveel zuurstof in de atmosfeer zit als CO2.

(Overigens gaat het hier om percentages, niet om absolute hoeveelheden - de afkoeling van de lucht gedurende de winter speelt op die manier geen rol. En alle getallen die ik hier noem, zijn slechts heel ruwe schattingen - gebruik ze slechts om een indruk te krijgen, niet om de precieze waarde eruit te lezen.)

Een heel concreet antwoord op je vraag is dus: ja, de lucht op het noordelijk halfrond bevat aan het einde van de winter een lager percentage zuurstof dan aan het einde van de zomer, maar het verschil is klein (heel ruwweg zo'n 0,03%).

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je zoekt op

      "seasonal variation" "carbon dioxide"

(precies zoals het hier staat, inclusief aanhalingstekens), dan vind je een hoop informatie over dit effect. Mijn plaatje komt uit één van de pagina's die ik op die manier vond, namelijk
http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/globalwarmA3.html
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waaraan weet je dat de mens dit veroorzaakt?
Cryofiel
13 jaar geleden
Kijk eens op de site die ik in mijn antwoord noem, daar zie je ook de stijging van het CO2-gehalte over de afgelopen veel langere tijd. Nu is natuurlijk niet 100% zeker dat dit door de mens wordt veroorzaakt. Wat we wel zien, is dat de stijging begon tijdens de industriële revolutie, en dat de stijging continu gelijke tred houdt met onze industriële CO2-productie. Naar mijn mening kunnen we er dus wel van uitgaan, dat de huidige stijging van het CO2-gehalte vrijwel geheel voor rekening van de mens komt. Een andere vraag is of die stijging iets voor het klimaat betekent, en zo ja, in welke mate en op welke termijn. Over die vraag wordt in de wetenschap heftig gedebatteerd (niet in de media, daar heeft men al een conclusie getrokken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, op basis van wat je zegt lijkt het voor mij inderdaad aannemelijk dat die relatie er is tussen menselijk gedrag en CO2 niveaus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedegen antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de media wordt er toch ook wel fel over gedebatteerd??
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, maar pas sinds een jaar of zo. Het werkelijke debat woedt al vele jaren, maar dan niet in de media of de politiek. Daarbij is het media-debat maar een slap aftreksel van de brede discussies die onder wetenschappers plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel helder

Andere antwoorden (2)

Nee er is meer zuurstof bij de grond per m3 als 't kouder is. In koudere lucht zitten de deeltjes dichter op elkaar en zit er ook meer zuurstof in de lucht per m3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter is er niet "veel" minder zuurstof in de lucht.
Het scheelt maar heel weinig.
Dat zou kunnen komen omdat:
- niet alle bomen verliezen hun bladeren in de winter. Denk aan naaldbomen. (wintergroen)
- de zuurstof die in de zomer is geproduceerd door de groene bomen, is niet zomaar weg. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn, dat we in de winter zuurstof gebruiken van het "te veel" geproduceerde in de zomer.