Hoe moet je een grondwaterpomp slaan?

Wat heb je er voor nodig? Een lange buis zeker :-)
Maar waar moet je allemaal op letten om de pomp goed op het grondwater aan te sluiten? En wat is er voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
21.7K

Het beste antwoord

je kunt zelf een put pulzen met een puls maar dat is best zwaar werk en je moet waarschijnlijk de puls huren.
Je kunt beter een put laten spuiten door een bedrijf en zetten er dan direct een pvc pijp in zodat je gat open blijft en niet instort. Dan heb je een aanzuigpijp/slang nodig die je in die pvc buis laat zakken en aansluit op je pomp
aan deze slang maak je onder {het gedeelte in de grond} een terugslagklep. Deze dient ervoor zodat als je de pomp stopt het water wat in de aanzuigslang zit niet terug in de grond loopt maar in je slang blijft zitten en je de keer erop weer meteen water hebt als je de pomp start.
Dan moet je op je pomp {uitvoer}een koppeling maken zodat je daar je slang aan kunt sluiten.

ps koop pas je pomp als je de put hebt laten spuiten zodat je weet hoediep je grondwater zit en wat voor soort pomp je moet aanschaffen . Als je grondwater op 10 meter diep zit moet je pomp een aanvoerhoogte aankunnen van minimaal 11 meter.

Toegevoegd na 6 minuten:
en koop een zelfaanzuigende pomp dat is wel zo handig
kijk daarvoor maar eens op onderstaande site

Toegevoegd na 8 minuten:
onderste bron is een terugslagklep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
hoe gaat dat, water 11 meter omhoog zuigen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat doet dus die pomp en daar zit ook die terugslagklep voor zodat de pomp meteen water heeft als je hem aanzet ik heb een put van 24 meter diep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (2)

Het allerbelangrijkste is een grondlaag te vinden die wat betreft samenstelling heel erg poreus en voldoende water doorlaat.
Hier bedoel ik mee, als het grondwater 5 m. diep zit, maar de grond daar bestaat uit fijn zand of klei, dan kan je geen water weg pompen, omdat het water niet snel genoeg naar de pompbuis kan stromen, dus moet je boren het liefst naar een laag met heel grof zand of grind.
heb je die gevonden, dan mag er geen zout in zitten en niet te veel ijzer, anders heb je nog niets aan het water.
Het zout kan je meten en proef je een roestsmaak aan het water, dan zit er te veel ijzer in, maar je kan het ook meten natuurlijk.
Voor benodigdheden zie de vorige antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ons landje mag je niet zomaar een put slaan, check het met je gemeente.

zie ook:
http://www.allesover-wonen.be/water-en-luchtkwaliteit/geniet-van-gratis-grondwater-met-een-boorput.htm