Zou het mogelijk zijn om met straat tegels een huis te bouwen

Ik bedoel met name van die grijze beton tegels die heel vaak als voetpad gebruikt worden als buiten muren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Tegels zijn van beton en van beton kan je een huis bouwen.
Komt nog bij, dat ze goed maatvast zijn en vlak, dus gemakkelijk te metselen.
In mijn natuurpark heb ik muren gebouwd van stenen, stukken fundering stoepbanden en ja, tegels! tot 4.20 m hoog!
Van belang is de fundering van het te bouwen huis, omdat de stoeptegels veel zwaarder zijn dan gewone metselstenen, ook het metselen van beton geeft wel wat problemen omdat het niet zo poreus is als klinkers en de cement na 4 a 5 lagen gaat 'lopen'.
Maar ook dat is weer afhankelijk van hoe droog of hoe nat ze zijn.
Wat momenteel erg in is op tuingebied, is de tegels te breken en van de gebroken tegels een tuinmuurtje te maken, gestapeld of gemetseld.
Zo kan je natuurlijk ook een huis bouwen, met de gebroken kanten naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door zo'n muurtje kom ik half op het idee plus nog wat andere dingen het zie er hardstikke mooi uit lekker ruig en een kaarsrechte muur is ook zo saai gezicht er mag van mij best hier een daar een stuk uitsteken wat 60x30 tegels of zo daar waait dan van zelf weer wat in
denk ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt vvor je antwoord

Andere antwoorden (6)

dat is heel goed mogelijk alleen heb je er veel nodig en je krijgt dikke muren
want je moet ze plat verwerken rechtopstaand dat gaat niet want dan is je muur veel te zwak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je ze plat op elkaar legt zou het wel gaan, maar niet op zijn kanten daarvoor zou de constructie te zwak worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en we zetten het antwoord op dezelfde tijd...
het is niet mijn vak maar ik denk dat je een gewone betonnen muur moet plaatsen en dan de straattegels er tegen aan plakken
dat niemand nog op jou idee is gekomen in dit architecten land
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk niet de ideale maat. Denk dat ze ook relatief zwaar zijn zonder de voordelen van (gewapend) beton.
Mijn methode zou zijn om ze om en om plat en staand te gebruiken. Zo krijg je een soort van spouwmuur met een heleboel dwarsverbindingen. De spouw (die niet werkt wegens de vele dwarsverbindingen) kan je volschuimen, geeft nog een aardige isolatie. De liggende tegels zorgen voor de structuur. Het geheel is niet dikker dan bovenstaande methodes maar wel een stuk lichter.
En als je humor hebt leg je de stoep voor je huis vol met bakstenen. =-)

Toegevoegd na 9 minuten:
voordat dit verkeerd uitgevoerd wordt:
je legt een rij plat waarna je in diezelfde richting twee rijen staand neerzet (binnenzijde en buitenzijde muur). Daarna weer een rij plat er op. En zo verder.
Alternatief is om alles staand te zetten en om de drie tegels er eentje dwars op de gevel te zetten. Dit kan dan eventueel per laag verspringen. Zo gebruik je nog minder tegels en krijg je een makkelijker te vullen spouw. (leidingen gaan d'r zo in)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je legaal wil bouwen , moet je een plan voorleggen.
Stedebouw zal dat plan niet goedkeuren met die tegels ... en dat weet ik uit ervaring met iets soortgelijks ...zU zult desnoods terug moeten afbreken ( Bel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben wel vagelijk bekend met b&w en vergunningen en dat soort zaken ik ben wel nieuwsgierig wat die ervaring is
Ja dat gaat heel goed.Ze laten zich goed verwerkenen je kan ze goed metselen. Je moet alleen rekening houden dat je veel specie verbruikt. Dit in verband met dikte en breedte van de tegel. Het niet uitzien van de buitenmuren
is ook helemaal geen probleem. Je kunt met gevelstucwerk de mooiste resultaten behalen.
Ik zou zeggen bouwen maar.