hoe de centraal verwarming gebruiken?

Misschien een stomme vraag maar ik weet het niet zo goed hoe je de centraal verwarming (radiatoren) moet gebruiken? In mijn vorige woning werd het meestal door mijn partner gedaan en ik lette het ook nooit op. En nu zit ik met handen in mijn mijn haar. Als je de thermometer die in de living hangt op 20 graden zet, op welke stand moet je de kranen opendraaien die op de radiatoren zitten ? En moeten die kranen constant open? Als ik niet thuis ben of als het snachts is, en ik de kranen dicht doe, wat gebeurt er dan? En de thermometer regelt ook andere kamers naast de living?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
11.4K

Het beste antwoord

De thermostaat regelt de temperatuur in de ruimte waarin hij hangt. Als je de thermostaat op 20 graden zet, en je zet de kranen in de woonkamer open, zal het daar dus 20 graden worden. Als je de kranen in de rest van je huis ook open hebt staan, zal het daar ook warm worden, totdat je woonkamer 20 graden is, dan slaat de circulatie af.

Als je dus een slecht geisoleerde zolder naar 20 graden wil stoken, zal dat nooit lukken als je de thermostaat in de kamer op 20 graden hebt staan. Je zult hem dan hoger in moeten stellen.

Als je alleen de ruimtes waar je gebruik van maakt, warm wil stoken, draai je de rest van de kranen gewoon dicht. Niet te stevig, want dan gaan ze vastzitten.

Om het jezelf helemaal makkelijk te maken, kun je een programmeerbare thermostaat nemen. Die kun je dan zo instellen dat het alleen warm wordt als je thuis bent, en dat het 's-nachts koeler wordt in je huis. Dit bespaart je een hoop stookkosten en je hoeft ook niet telkens aan je verwarming te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het verstandigste is om alle radiatoren open te zetten, ook al ben je niet thuis.
als je niet thuis bent zet je de thermostaat op ong 17 graden bij kou en wanneer je wel thuis bent op een temperatuur die jij lekker vindt, meestal is dat zon 20 tot 21 graden.
that's it.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kranen van de verwarming draai je gewoon open in de kamers waar je warmte wil. Met de thermostaat regel je de temparatuur. Zet je hem op 20 dan zal hij de omgeving verwarmen tot 20 in de kamer waar je hem hebt hangen. zet je hem hoger of lager zal de temperatuur dit volgen. De kranen hoef je niet dicht te draaien
ronron1212
13 jaar geleden
door het te proberen, zal je het leren, draai alleen in de kamers waar je verwarming wilt hebben de kraan open, en die hoef je dan niet meer dicht te draaien .
je kunt de thermostaat altijd op 15 houden , als je thuiskomt, zet je het hoger, en als je naar bed gaat weer lager.
je kunt het ook automatisch instellen met de gebruiksaanwijzing of met behulp van iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kranen van de radiatoren die je meestal gebruikt kan je gewoon open houden,
zelf heb ik ze altijd open, en als je de termostaat hoger of zachter zet dan is het goed, je hoeft niet elke keer aan de kranen te draaien,.
ik heb ze boven allemaal nog dicht zitten, boven zet ik ze alleen aan als het echt koud word in de winter.

als je aan de termostaat draait verwarmt hij alle radiatoren die je open hebt staan.,
13 jaar geleden
De thermostaat meet alleen de temperatuur in de woonkamer. Daaruit regelt hij alle radiatoren. Dus als het in de woonkamer warm genoeg is, dan stopt hij met verwarmen. Ook in de andere kamers.

De andere kamers stel je dus zo in dat het daar ook aangenaam is. Tenzij je nooit in die kamer bent, dan zou ik die wat koeler instellen. Ook in de slaapkamer is het wenselijk om die koeler in te stellen.

De woonkamer is natuurlijk belangrijk. Ook die radiatoren stel je zodanig in dat hij de capaciteit heeft om de gehele kamer te verwarmen. In de meeste gevallen gewoon volledig open.

Als je weg gaat, draai je alleen de thermostaat terug. Daarmee wordt je hele huis geregeld. Ook de verwarmingen in de overige kamers.
Het is hierbij niet wenselijk om die dan helemaal uit te zetten. Want een hele koude ruimte verwarmen kost meer energie dan een kamer op een minimale temperatuur warm te houden. Muren zijn erg moeilijk warm te krijgen, maar eenvoudiger warm te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De radiator(en) in de ruimte waar de thermostaat hangt moeten sowieso open staan. Doe je dat niet, dan gaat de "ketel" aan, maar de warmte bereikt de ruimte waar de thermostaat hangt (meestal de woonkamer) niet, waardoor deze ketel onnodig aan- en uitschakelt om het verwarmingswater op temperatuur te houden. Daarnaast kun je naar wens de radiatoren in de overige ruimtes open draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let er wel op de je de ketel af en toe moet bijvullen. Anders werkt de CV niet meer. Kijk in het boekje van de ketel, daarin in staat hoe je dit moet doen.

Daarnaast moet je de radiatoren af en toe ontluchten.
De lucht in de radiatoren zorgt voor lawaai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit miste ik bij de andere antwoorden! +