Kan een koe kwaad doen?

Mijn zoontje van 9 schiet vaak zijn bal in een weide met koeien. Hij gaat de bal altijd zelf halen, maar is altijd een beetje bang van de koeien.
Zal een koe hem ooit kunnen/willen trappen, bijten, omver duwen? Of hoef je echt never nooit niet bang te zijn voor een koe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel goede antwoorden staan er bij.
Maak uw kind lid van een voetbalclub.
Oefening baart kunst.
Ricardo
5 jaar geleden
Zie de triestheid van vandaag 20-8-2018. Zoontje van de boer aangevallen door koe. Kind was 7 jaar en inmiddels overleden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leuk dat het over de koe gaat maar nu anders om er staat een hek met prikkeldraad om mensen bij de koeien weg te houden, laat je kind lekker ergens anders gaan spelen en nog belangrijker hou toezicht op je kind. je zal spijt krijgen als er 10 mensen proberen het leven van je kind te redden.

Antwoorden (14)

Dieren kunnen altijd onverwachte dingen doen, als is het maar per ongeluk. 100% veilig is het nooit.
bamibal
13 jaar geleden
In principe hoef je niet bang te zijn voor een koe, maar als zo'n beest van enkele honderden kilo's schrikt of zich bedreigt voelt kan hij wel eens uitvallen of op hol slaan natuurlijk.
Er zijn wel gevallen bekend van ongelukken door koeien maar de kans dat dat gebeurt is kleiner dan dat je zoontje binnenshuis een ongeluk krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een koe zal aleen wat doen als die zich bedrijgd voelt. als je 8 meter van de koe vandaan blijft en zorgt dat deze weg kan lopen ( dus niet in een hoekje zit ) zal de koe niks doen.

maarja het zijn streke groote dieren dus zoizo pasop:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoizo: leuke spelling :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
streke groote is ook aardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) spelling is niet mijn ding.. k denk ik zeg het even xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak niet uit hoor, je bijdrage is prima. +1 van mij.
Ik heb ooit een keer boerengolf gespeeld tussen de koeien, en het zijn erg goedaardige beesten die normaal gesproken geen vlieg kwaad doen (hoogstens wegzwaaien met hun staart). Het kan echter voorkomen dat een koe schrikt of dat iemand te dichtbij komt en dan kan ook een koe wel eens vreemde dingen doen. Bijten zullen ze niet gauw doen, maar een flinke trap kan je misschien wel eens krijgen. Dus blijven uitkijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een koe kan trappen, het blijft een dier en wanneer zij zich bedreigd voelt, zeker van zich af zal gaan "bijten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koeien zullen niet zo heel snel wat doen en zullen zichzelf ook niet snel bedreigd voelen door een klein jongetje van 9 de koeien zijn miss nog wel groter maar het kan wel gebeuren want 100% zeker weet je het niet of ze wat doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn hele jeugd met koeien gewerkt en er is nooit iets gebeurd. Koeien zijn ofwel erg mak, ofwel zelf een beetje bang. Het kan wel zijn dat ze uit nieuwsgierigheid naar hem toekomen. Als hij dan wegloopt, kunnen ze achter hem aan lopen, of zelfs meerennen.
Dan kan het wel een beetje link worden, bijvoorbeeld als hij struikelt.
Bijten doen koeien sowieso in geen geval, maar je kan je flink bezeren aan de keiharde kop (waar de horens zaten, want die worden er tegenwoordig afgezaagd).
Als ze zich bedreigd voelen, kunnen ze met hun achterpoten een snoeiharde klap uitdelen. Wanneer die echt raak is, wordt het serieus gevaarlijk.
Ik heb zelf echter vanaf mijn peutertijd tussen de koeien gelopen en er is nog nooit iets gebeurd.
Agressie is voor een koe nauwelijks denkbaar.
Heel anders wordt het verhaal met stieren.
Het is levensgevaarlijk om je zonder "wapen" , zoals een stok of een schep, in een weiland te begeven waar een stier loopt. Jaarlijks worden boeren door hun eigen stier vermoord in ons land, zelfs al hebben ze die stier al jaren.
Dat is echt heel erg gevaarlijk. Ze vallen je aan en maken je hartstikke dood. Natuurlijk geldt dat niet voor alle stieren, maar loop er geen enkel risico mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow... nooit geweten dat er (jaarlijks) doden vallen door aanvallen van stieren. Bedankt voor de waarschuwing! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van dat meerennen klopt,en als jij stopt dan stoppen de koeien ook.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er wel aan wel ras het is, een Limousin kan aardig agressief uit de hoek komen weet ik uit eigen ervaring, heel die bende achter mij jeep aan...het leek wel safari...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Jersey's zijn nog erger, maar door de bank genomen zijn koeien erg zachtaardig en vriendelijk.
Koeien zijn van nature zeer vriendelijk en nieuwsgierige dieren die dus niet zo snel iemand kwaad zullen doen.
Het kan natuurlijk altijd dat een koe schrikt of zich bedreigd voelt en als gevolg daarvan een trap zal uitdelen.
Het blijven dieren waarvan jij en ik niet weten wat ze denken of voelen, een beetje uitkijken en een gezonde afstand bewaren is dus het devies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een jaar met koeien gewerkt en er was één koe die mij altijd, zonder reden, aanviel. Dus niet alleen wanneer ze zich bedreigd voelen en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wat verkeerds gezegd tegen die koe ;-)
Als een koe redelijk alleen staat en hij geen uiers heeft en misschien nog wat horens, dan moet je oppassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet vooral niet hard gaan rennen
jong vee zoals pinken en vaarzen komen geheid achter je aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koeien zullen niet snel kwaad doen, maar ze kúnnen het wel. Daarbij moet je eerder denken aan omverlopen of trappen, niet zozeer aan bijten.

Ook als de koe zelf hartstikke goedaardig is, moet je er rekening mee houden dat ze gewoon een veel grotere massa hebben dan je zoontje, en hem in alle onschuld ook omver kunnen duwen.

Persoonlijk zou ik een kind niet leren om bang te zijn van koeien (over het algemeen zijn het heel goedaardige beesten), maar het ook niet een wei vol koeien in laten lopen zonder in de buurt te zijn en op te letten of het goed gaat. Zeker als die koeien al een beetje geschrokken kunnen zijn door die bal die ineens hun kant op kwam zeilen.

En zoals eerder al genoemd: let op dat je zoontje niet in een weiland terecht komt waar een stier staat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dier is als een mens, nooit 100% betrouwbaar ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van nature is een rund een vluchtdier en zal bij schrik wegrennen als hij dat kan. Bijten zal hij zeker niet (heeft alleen maar boventanden) wel kan hij tijdens het vluchten bij het omdraaien slaan met de poten en een kind van 9 (evenals een volwassene) doden. Maar als hij gewoon rustig de wei inloopt om de bal te pakken en de koe is geen stier dan heeft hij niets te vrezen. Heeft de koe een kalf dan zou ik voorzichtig zijn.