Waren de melkdoppen van de glazen flessen uit de jaren 60/begin 70 van aluminium of zilverpapier??

Mijn man zegt dat dat van zilverpapier was echter denk ik dat dat veel te kostbaar is voor al die flessen en denk zelf aan aluminium. Onze kinderen willen het graag weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zilverpapier IS aluminium. Toegevoegd na 42 seconden: Vroeger gebruikte men voor zilverpapier stanniool, maar ook dat had niets met zilver te maken. Toegevoegd na 14 minuten: Stanniool is heel dun gewalst tin overigens.

De doppen waren zilverkleurig en gemaakt van aluminium. Ze bestonden al in de jaren '30 van de vorige eeuw! Toegevoegd na 30 minuten: De doppen werden gestanst uit aluminium stroken. Helaas is niet te vinden hoe dik die stroken waren, maar het is zeker dat ze steviger waren dan aluminiumfolie (ook wel zilverpapier genoemd).

Bronnen:
http://www.vogt.nl/alu_milieu/4.html

Op de smallere flessen had ook men ook metalen deksels vaneen soort blik.

Aluminium en die kon je geweldig om de spaken van je fiets draaien zodat die lawaai ging maken en opgepimpt was, alleen toen bestond het woord pimpen nog niet.

Die doppen waren gemaakt van aluminium,een dik soort zilverpapier. De enige relatie tussen zilverpapier en zilver is de kleur. Wat in de tijd van die doppen opgeldt deed,is de kleur van die doppen,nog steeds overeenkomt met de kleur van de pakken nu. Karnemelk in fles had b.v. een rood gekleurde dop, terwijl een pak karnemelk nu, nog steeds rode accenten heeft. En met de andere melksoorten is dat ook nog steeds zo.

Ze waren inderdaad van aluminium, maar wij noemden dat zilverpapier. Ik weet ook niet meer in welk jaar dat was, maar dan moesten wij die doppen "zilverpapier"bewaren en sparen, want daar kon je weer de arme kindjes mee helpen!

Bronnen:
mijn eigen schooltijd

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100