Kan je van gordijnstof een jurk maken of is die stof daar niet geschikt voor?

Ik heb ontzettend mooie gordijnstof in de kast liggen en vraag me af of je daar ook kleren van kunt maken. Of vallen die misschien niet mooi?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Het beste antwoord

Zeker wel kan dat!
Ik vind het een ontzettend leuk idee zelfs.

Of het niet mooi zal vallen, zal helemaal afhangen van wat je er valt wilt maken.
Je moet natuurlijk wel rekening houden met de soepelheid van de stof.
Ik zou je ook aanraden om de stof eerst te wassen, vaak wordt ie dan soepeler.
En je moet rekening houden met het patroon, of het geschikt is voor die stof.
En je moet rekening houden met het feit dat gordijnstof vaak maar 1.20 mtr breed is, terwijl kledingstof breder is.
Kwestie van voldoende stof hebben en je patroon zorgvuldig leggen.

Ik heb decennia lang mijn eigen kleding gemaakt en ik kocht stof die ik mooi vond en keek niet naar waar die oorspronkelijk voor bedoeld was.
Ik heb nog een rok waar gordijnstof in verwerkt is en een jasje van "gordijnstof".

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

zolnag je niet al te dikke stof hebt en het is een leuk motiefje, waarom niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de musical sound of music hebt gezien, herinner je je wel de scene dat de kinderen nieuwe kleren kregen gemaakt van gordijnen. Mij lijkt echter datde stof toch vaak te zwaar en stug is om lekker te dragen
13 jaar geleden
Meestal is het niet geschikt. Ook de breedte van de stof kan moeilijk voor het patroon zijn. Maar je kan het altijd proberen toch. Tegenwoordig is het niet meer zo belangrijk waar iets van is gemaakt. Hangt van het patroon af of iets heel soepel moet vallen of gerust wat wijder om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan prima wanneer de stof goed valt, niet al te dik is en goed te wassen is.

Mijn schoonmoeder is in de oorlog getrouwd en natuurlijk hadden ze geen geld voor een trouwjurk. Op een dag vonden ze een parachute en hebben daar de jurk van genaaid. ;)

Als hij af is, laat je hem dan even zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt van gordijnen kleding maken, in de feuileton "Sanne" in de margriet maakt mevrouw schaapje ook jurken van gordijnstof en van hetzelfde een stropdas voor haar vriend rokus.
maar het belangrijkste is of de stof wasbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vroeger met carnaval eens een zelfgemaakte jurk gehad van gordijnstof, ik kan je verzekeren dat het er leuk uitzag, maar erg 'zwaar' was met dragen.
Dus helemaal afhankelijk van de dikte van de stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn gordijnstoffen hier veel te dik voor. Voel eens de dikte van deze stof (wrijf tussen duim en vingers) en vergelijk dat gevoel met dat van een jurk of bloesje, dan heb je het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf wat voor stof het is. Je hebt tegenwoordig gordijnstof in alle soorten, die je maar kunt bedenken en als de kleur je aanstaat: waarom niet?
Stugge stof is niet zo geschikt, maar als het soepel valt is het heel goed mogelijk om er iets leuks van te maken.