Kan je een vaatwasmachine op een wasmachine plaatsen?

Wegens omstandigheden moeten de wasmachine en de vaatwasmachine op elkaar en op dezelfde aansluitingen.
Ze zullen niet tegelijkertijd draaien, maar wat is nu beter:
De vaatwasmachine op de wasmachine, of anders om?

Hierbij rekening houdend met gebruiksgemak, maar ook de centrifugestand van de wasmachine trilt natuurlijk enorm.
En het vullen van de zeep in de wasmachine en de vaatwasmachine.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
20.9K

Het beste antwoord

Wij hebben ook de vaatwasmachine óp de wasmachine staan, en dat gaat bij ons prima. Andersom lijkt me heel moeilijk en waarschijnlijk zelfs onmogelijk, vanwege het gigantische gewicht van een wasmachine.
Je kan bij winkels als Praxis een soort randen kopen waarmee je de vaatwasser veilig op de wasmachine kan zetten, zodat ie niet kan gaan verschuiven.

Ik vind de afwasmachine qua hoogte heel fijn zo, veel gemakkelijker dan wanneer die op de grond staat, omdat ik nu niet hoef te bukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De wasmachine onderop, deze is zwaarder, en speciale dopjes halen bij de plaatselijke bcc of expert zodat je vaatwasser er niet aftrilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit kan dus uiteraard prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wasmachine is stukken zwaarder dan de vaatwasmachine.

Wat ik zou doen -als je de ruimte hebt- is van hout (bv multiplex) een frame maken om de wasmachine heen, en hier de vaatwasser op zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, geen probleem. Wasmachien onderop en dan stapelen maar. Ik heb er zelf nog wel eens een droger bovenop gehad. Was de witgoedkoning van de straat in die tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wasmachine kan het gewicht wel dragen, bij mij staat erbovenop een diepvrieskast. Een vaatwasser zo hoog plaatsen lijkt mij alleen niet echt handig met in- en uitladen. Let wel op dat je de beide machines als het kan niet op dezelfde spanningsgroep aansluit. Je kunt ze dan niet gelijktijdig aanzetten, want dan slaat de stop door. Voor de waterkraan zijn Y-stukjes te koop, zodat je beide machines op dezelfde kraan kunt aansluiten. Voor de afvoer hetzelfde. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, alleen het is niet echt handig behalve als je lang bent dan hoef je niet te bukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan
wasmachine onder
je kunt adapters krijgen voor het stop contact zodat ze niet tegelijk stroom nemen
kunnen ze ook nog tegelijk draaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Andersom niet!
Vanwege de zwaarte (in een wasmachine zit doorgaans een blok beton) en het centrigureren moet de wasmachine onder.
De vaatwasser trilt veel minder. Bij IKEA kun je trouwens een soort van stelling kopen, zodat de vaatwasser op een platformpje komt te staan, helemaal vrij van de wasmachine. De wasmachine schuift er dan onder. Was wel duur trouwens, al-met-al ~€ 120.