Maakt een donkere kleur verf op een muur de ruimte ALTIJD kleiner?

Ik hoor zoveel verschillende verhalen. Onze banken en stoelen bij de eettafel worden binnenkort opnieuw gestoffeerd in een grijstint (donkergrijs) Nu willen we een muur van 5.5 meter breed ook grijs maken. Is een donkere kleur (zelfde als de bank) verstandig? We hebben een nogal kleine woonkamer (25m2). Wie o wie kan mij info geven?

Toegevoegd na 9 uur:
Even ter info: De muur waar de bank tegen aan komt te staan is de langste muur en is helemaal wit. Het gaat om de muur tegenover de bank, hier hangt een plasma op en staat een wit hoogglans dressoir tegen de muur. Het gaat om een niet al te grote muur zoals ik al eerder schreef.
De andere bank komt aan de zijkant aan de kant van de schuifpui, 4,5 meter breed met ramen tot op de grond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Je hebt donker en donker natuurlijk. Als je de muur grijs verft in een niet te donkergrijze tint zal het best meevallen.
Bedenk wel: als je het bijvoorbeeld antraciet schildert en het bevalt niet, dan moet je wel flink aan de slag om het weer over te schilderen (met extra dekkende grondverf en dergelijke). Aan de andere kant: overschilderen kan altijd, dus als het nou echt niet bevalt....

Zoals je het vertelt zou ik geneigd zijn te zeggen: kies een iets lichtere tint grijs dan de stoffering. Maar dat is zonder dat ik de kleur gezien heb, dus misschien klopt dat niet. "Grijs" kan ook diverse ondertonen hebben, van gelig tot blauwig, en de effecten zijn anders.

Volg je gevoel, en vraag bij de verfverkoper of je een kleurstaal op papier kunt krijgen, of bewerk een foto van dat deel van de kamer op de computer, en kijk of het bevalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ach weet je, het is alleen maar gezichtsbedrog, je huis word er in het echt toch niet kleiner door. Het LIJKT alleen kleiner. En als jij zin hebt om die muur donker te maken: volg je gevoel! Het geeft altijd wel een apart effect een donkere muur, ik vind het persoonlijk wel mooi en knus.
En als het echt niet mooi is doe je er gewoon een ander kleurtje overheen.
Je kunt overigens met spiegels je kamer groter laten lijken, dus om het weer in evenwicht te brengn hang je gewoon een paar grote spiegels op! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, +1
Een donkere kleur op de muur, doet een kamer inderdaad kleiner lijken. Beter is, als je niet teveel ruimte hebt, om lichte kleuren te gebruiken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik zou de muur niet dezelfde kleur doen als de bank!
Wij hadden dat ook gedaan maar onze hele bank 'verdween' in de muur!
Kies voor een kleur waardoor je muur maar zeker je 'nieuwe' bank goed uit komt zodat je heerlijk kan genieten van het 'nieuws' in je woonkamer!
Niks is lekkerder dan je gewoon op je gemak voelen in je eigen woonkamer...Heerlijk relax op de bank met een wijntje op de bank zonder je nog druk te maken over de muur en/of de bank;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA! Ik heb het vier jaar proberen te ontkennen maar we zijn nu hard bezig om onze woonkamer weer lichter te maken en ook al is het gezichtsbedrog de kamer lijkt echt veel groter nu. En kleuren terug laten komen is leuk maar dezelfde kleur bank en muur zou ik niet doen. Je kan beter de muur een tegenkleur geven die er wel bij past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat al doet,doe het dan op de muur tegenover de bank maar niet achter de bank,want anders zie je de bank niet staan.
Verder is het echt zo dat de kamer kleiner lijkt als je hem donker maakt.
Hou in iedergeval de vloer en het plafond licht, en laat de verlichting tegen het plafond en tegen de vloer reflecteren voor het beste licht effect.
Laat het licht niet op donkere wanden of vloeren schijnen,want dan krijg je een slechte licht opbrengst en heb je een paar lampjes meer nodig.
Probeer het maar uit in een donkere kamer met een zaklantaarn, en je ziet het verschil direct.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
a. je kan de oppervlakte verkleinen door links en rechts een strook wit te laten.
b. wat dacht je van die grijze kleur in een glanzende muurverf?
je kan altijd foto's mailen dan krijg je 1x vakkundig advies voor € 15.-