wat kost meer energie(en is duurder), een keteltje water koken op het gas of wachten op heel heet water uit de kraan (combiketel)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat het gezonder is om koud water te koken als je het op wilt drinken, omdat in heet water stoffen opgelost kunnen zijn die niet zo gezond zijn.

Het beste antwoord

uitgangspunt is wel dat de eind temperatuur gelijk is. (bv. 60graden)
Een ketel op het gas is het goedkoopst met uitzondering als de combiketel dicht op het tappunt is geplaatst.
Zodra de combiketel, wat vaak voorkomt op zolder is geplaatst is de aanvoer naar het tappunt lang, dus eerst water dat koud is weg laten lopen wachten op dat het warme water er uit komt. je hoeveelheid water tappen en de kraan weer dicht. Maar al dat water dat je in eerste instantie hebt laten weglopen omdat het koud was ,heb je nu wel vervang door warmwater en staat in de leiding voor niets je hebt het verwarmt maar je gebruikt het niet. Dus energie erin gestopt voor niets.
Dus kleine hoeveelheden met het keteltje en grote hoeveelheden via de ketel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is heel moeijlijk te beantwoorden en van veel dingen afhankelijk.

Een ketel is een apparaat wat er voor gemaakt is om met een zo hoog mogelijk rendement water op te warmen. Hier zul je in basis dus minder energie verlies hebben dan een ketel op een gaspit.
Afhankelijk van het fornuis, de maat van de gaspit en de pan gaat hier veel warmte verloren.

Aan de andere kant zal er een aantal liters water verloren gaan die je weg laat lopen als je warm water uit de kraan tapt.
Om een eerlijke vergelijking te maken zou je ook moeten uitrekenen wat het aan energie gekost heeft om dat weggegooide water te zuiveren en bij jou thuis te krijgen.

Concreet antwoord: voor kleine hoeveelheden water (denk aan 2 a 3 kopjes) kost water opwarmen in een ketel minder energie.

Wil je grote hoeveelheden water opwarmen dan zou ik dit uit de kraan tappen.

Belangrijkste is gewoon dat je niet een hele volle ketel op de gaspit zet als je maar 2 kopjes thee wilt zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met "ketel" uit de 1e zin in de 1e alinia bedoel ik: combiketel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gebruik van water uit een combiketel (of geyser) treedt er waterverlies op vanwege de aanvoer door de leidingen plus warmteverlies vanwege warmte-afgifte aan de leidingen.
Het verwarmen direct op gas in een keteltje is het meest efficiënt en daarmee het goedkoopst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan de afstand tussen de kraan en de ketel. Bij water koken in een pan op het gas gaat veel warmte verloren, terwijl de ketel veel rendabeler verwarmd. Maar moet het water het hele huis door via de leidingen voordat het bij je kraan is, verlies je daar ook veel warmte.

Ik zou een waterkoker nemen...

Toegevoegd na 50 minuten:
Kleine aanvulling:

Nuon: “Een elektrische waterkoker is handig en snel. Maar is hij zuiniger dan een fluitketel op het gasfornuis? Dat hangt af van het apparaat, en de hoeveelheid water die u kookt. Bij kleine hoeveelheden, tot een halve liter, is de waterkoker meestal zuiniger. Een waterkoker is altijd zuiniger dan een elektrisch fornuis.”

Het Nibud: Water koken kunt u het beste doen met een aparte waterkoker. Hiermee bespaart u geld én energie. De waterkoker is goedkoper dan de magnetron en de fluitketel op het gasfornuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik 's morgens een kopje warm water neem uit de kraan, duurt het zolang, zodat ik de waterkoker maar neem, dat gaat veel sneller, en kost niet zoveel water.
je kunt ook een watercooker op de kraan monteren, dan heb je meteen heet water, maar ik weet niet hoeveel energie zoiets kost.