Hoe krijg ik mijn RVS kookplaat weer schoon?

Rond de pitten zitten vlekken van het overkoken van de aardappelen. Hoe krijg ik die weer weg?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zijn geen lichte vlekken maar donker bruine (het lijkt aangebrand) vlekken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Er is een milieuvriendelijke middel in de markt op basis van natuurlijke plasma's. Er zijn bedrijven die dit middel gebruiken om rvs mee te behandelen. Vingervlekken zijn dan ook op rvs gemakkelijk weg te vegen en zorgen dat het (huid)vocht niet kan inwerken in rvs. Maar ook je oven behandelen zorgt ervoor dat er geen vet en andere voedingsmiddelen het oppervlak kunnen aantasten. Zo is het middel (Ceramic 1001) te verkrijgen via GreenTec Oils.

Ikzelf gebruik het echt voor 1001 dingen. Van fietsenketting spray tot antibevriezing voor sloten. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De aanslag op het fornuis of de afzuigkap is meestal vet en door vet gebonden vuil. Vet lost het beste door vet op! Neem een goedkope slaolie op keukenpapier en wrijf hiermee het RVS schoon. Door de lichte vetfilm die achterblijft krijgt nieuw vuil ook minder vat op het materiaal.

Paar druppeltjes glans spoelmiddel op je fornuis en dan met droge zachte doek afnemen, weer helemaal in de glans.

Wrijf je RVS-fornuis, magnetron, afzuigkap, oven of spullen van RVS na het schoonmaken in met azijn. Daarna afdrogen en licht opwrijven met een microvezeldoekje. Het glimt als nooit te voren en geen vlekken of vingerafdrukken meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook maar even op deze site als de site van oma het niet weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is speciaal spul voor in de handel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje afwasmiddel op de zachte kant van het schuursponsje doen en de vlek ermee wegvegen/inweken.
Daarna met een doekje afnemen en droogboenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om de pitjes gaat, gewoon met een beetje Jif en een schuursponsje schoonmaken in een afwassopje.

Als het om de RVS kookplaat gaat, met een vochtig doekje erover en dan even met staalfix. Wordt het weer als nieuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de betere speciaalzaken is een spuitbus te koop:
het heet 3M Stainless Steel Cleaner & Polish
even laten intrekken en weer zo goed als nieuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het gelukt is geldt vervolgens: voorkomen is beter dan genezen, en dan zijn babylotiondoekjes erg handig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit advies is niet gezond, maar uiterst effectief, ik doe het altijd zelf:
Zet de afzuigkap op vol en de ramen open, doe rubberen handschoenen aan, en spuit dan ovenreiniger op de vuile plekken. Een half uur in laten trekken, en ga in de tussentijd de keuken uit, want is een goor spulletje...
AWM