Kun je een droogloopmat in de wasmachine wassen?

Wij hebben er zo een met een rubberen onderkant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Wassen

Een nieuwe schoonloopmat dient vóór gebruik gewassen te worden. Katoen neemt minder water op als het ongewassen is. Net zoals bij een handdoek. Was verschillende kleuren niet bij elkaar ivm het afgeven. Vergeet niet het filter van uw wasmachine schoon te maken. Het is normaal dat er bij de eerste paar keer wassen pluizen uit de mat vrij komen.

Maximum afmeting

De maximum afmeting schoonloopmat die u in een wasautomaat met een capaciteit van 5 kilo kunt wassen is: 100x120 cm (1,2M2) Is de mat groter, was hem dan op de hand of in uw badkuip.

Wanneer u matten op de hand wast, gaan ze langer mee dan in de wasmachine.

Temperatuur

De mat kan, als hij niet al te vuil is, koud gewassen worden.

Bij normale vervuiling wast u de mat op 40 graden, en bij ernstige vervuiling op 60 graden.

Als u de mat altijd op 60 graden wast kan het zijn dat de rug iets korter mee gaat.

Wasmiddel

U kunt het beste gewoon wasmiddel gebruiken, beslist zonder wasverzachter.

Wasverzachter remt de vochtopname.

Centrifugeren

U kunt de mat het beste zo kort mogelijk centrifugeren op een zo laag mogelijk toerental,

doch maximaal 800 toeren. Denk er om dat u de mat niet gevouwen wast en centrifugeert.

Mocht er toch enige vouwing optreden, gewoon de mat vlak op de grond laten drogen.

Drogen

Drogen aan de waslijn of over een hek, niet in het directe zonlicht

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.pakeenmat.nl/wassen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja op 50 graden kun je deze wassen met een gewoon wasmiddel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heel belangrijk; ZONDER wasverzachter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dat zo belangrijk zonder wasverzachter? Wat gebeurt er als je het wel zou gebruiken? Ben het niet van plan, maar wel nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wasverzachter remt de vochtopname
Een goede kun je zeker wassen op 60graden. Zo eentje die van de rol komt bedoel ik dan. Maar een goedkopere, met rubberen rand er omheen, niet. Is mijn ervaring...